ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ

Η ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΕΧΕΙ ΑΦΗΣΕΙ ΠΙΣΩ ΤΗΣ ΙΧΝΗ ΑΘΑΝΑΤΑ ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΗ, ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΠΟΥ ΑΤΕΝΙΖΟΥΝ ΤΟ ΓΑΛΑΝΟ ΟΥΡΑΝΟ ΜΑΣ. ΣΠΟΥΔΑΙΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΦΥΛΑΣΣΟΝΤΑΙ ΕΠΙΣΗΣ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΑΙ ΞΕΝΑ ΜΟΥΣΕΙΑ, ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ ΜΙΑΣ ΕΠΟΧΗΣ, ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ Ο ΛΑΟΣ ΜΑΣ ΜΕΓΑΛΟΥΡΓΟΥΣΕ.

knosos 1.jpg (24867 bytes)Δεν υπάρχει τομέας στον οποίο να μη μεγαλούργησαν οι αρχαίοι ημών πρόγονοι. Στην τέχνη όμως, που αποτελεί μία από τις πρώτες δραστηριότητες του ανθρώπου από την εμφάνισή του στη γη, τα έδωσαν κυριολεκτικά όλα. Όταν αναφερόμαστε στην τέχνη, εννοούμε φυσικά τη μουσική, τη γλυπτική - αγγειοπλαστική, το θέατρο, την αρχιτεκτονική και τη ζωγραφική. Εδώ σε αυτό το κεφάλαιο θα σταθούμε περισσότερο στις τέχνες, των οποίων μνημεία μας σώζονται μέχρι σήμερα. Δυστυχώς ως προς τη μουσική δεν έχουμε παρά ενδείξεις για το “μέλος των αρχαίων”, ενώ οι μαρτυρίες για τη ζωγραφική είναι τα ελάχιστα σωσμένα μνημεία κι αυτά από τοιχογραφίες. Το θέατρο θεωρείται στις μέρες μας τέχνη, τότε όμως ήταν αναπόσπαστο τμήμα των λατρευτικών εκδηλώσεων προς τιμή του Διονύσου. Τα έργα των μεγάλων τραγικών, Αισχύλου, Σοφοκλή, Ευριπίδη, και του μεγάλου κωμωδιογράφου Αριστοφάνη, δεν μπορούμε να τα θεωρήσουμε έργα τέχνης, αλλά αριστουργήματα της λογοτεχνίας. Έργο τέχνης ήταν το Θέατρο στην ολοκληρωμένη του μορφή, όπως το έβλεπαν σε παράσταση οι θεατές, όπου συνδυαζόταν ο λόγος, το μέλος, η όρχηση, μαζί με τα σκηνικά, τα κοστούμια, τη ζωγραφική. Από αυτήν την ολοκληρωμένη μορφή δεν έχουμε κανένα μνημείο (βλέπετε δεν υπήρχε τότε το video). Στην προσπάθεια όμως αναβίωσης του αρχαίου δράματος, οφείλεται η γέννηση της όπερας. Το πρότυπο του αρχαίου ελληνικού δράματος είχε στο μυαλό του ο μεγάλος Γερμανός συνθέτης Richard Wagner, όταν συνέθεσε “την τριλογία με πρόλογο” του “Το Δαχτυλίδι του Νίμπελουνγκ”. Μήπως αυτό σας θυμίζει την τριλογία με σατυρικό δράμα, της αρχαίας εποχής; Για τους λόγους αυτούς συμπεριλαμβάνουμε τη γένεση του θεάτρου στην ενότητα “Θρησκεία - Μυθολογία”, τους συγγραφείς στα “Αριστουργήματα του πνεύματος” και κρατάμε για την ενότητα αυτή τα μνημεία των αρχαίων θεάτρων, που σώθηκαν μέχρι τις μέρες μας και βρίσκονται διάσπαρτα στην ελληνική ύπαιθρο.
manolis andronikos 1.jpg (22451 bytes)Για το λόγο αυτό κιόλας, θα επεκταθούμε στην αρχιτεκτονική και τη γλυπτική που παρά το πέρασμα του αδυσώπητου χρόνου, έχουν σωθεί σχεδόν αναλλοίωτα, μοναδικά μνημεία, ενός λαού που σε καιρό ειρήνης, οικονομικής ευημερίας, πνευματικής και πολιτιστικής άνθησης, μεγαλούργησε, αναζητώντας και βρίσκοντας την ομορφιά στο λιτό, το απέριττο, το απλό. Στη γαλήνη και την ηρεμία. Στο αφιέρωμά μας αυτό θα επιμείνουμε στην προβολή των αρχαιολογικών χώρων, καθώς τα μνημεία αυτά πέραν της μεγάλης καλλιτεχνικής αξίας, συμβολίζουν και εκφράζουν ένα ολόκληρο παρελθόν, ολόκληρη την ιστορία των αρχαίων χρόνων. Εξάλλου και εσείς δεν θέλετε να κάνουμε ένα μεγάλο ταξίδι στην πανέμορφη ελληνική ύπαιθρο, κάτω από το μοναδικό ουρανό μας;
Την τέχνη, έτσι όπως σώζεται στους αρχαιολογικούς χώρους, στα ελληνικά μουσεία, τα μουσεία του εξωτερικού, δεν πρέπει να την αντιμετωπίσουμε ως μουσειακό έκθεμα. Στην περίπτωση των αρχαίων ελληνικών μνημείων και εκθεμάτων, αντικατοπτρίζονται οι εποχές, οι τάσεις, τα ήθη, η πορεία της αρχαίας ελληνικής κοινωνίας μέσα στους αιώνες, όλα όσα θέλουμε να μάθουμε για τη ζωή και τον πολιτισμό των προγόνων μας. Ακολουθήστε μας σε ένα ταξίδι εικόνων μέσα από το Internet, όπου η αρχαία Ελλάδα αναβιώνει, σε αντίθεση με τη νέα, που μάλλον αιμορραγεί και αυτοκαταστρέφεται.
museum alogo geometr 1.jpg (31069 bytes)Τέλος, θα θέλαμε να σημειώσουμε ότι οπουδήποτε θέλετε να δικτυοταξιδέψετε στους αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας, η δικτυακή σελίδα του ελληνικού υπουργείου Πολιτισμού θα σταθεί στο πλευρό σας. Κι αυτό, γιατί το πρόγραμμα του υπουργείου περιλαμβάνει όλους ή σχεδόν όλους τους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία της πατρίδας μας. Κι αν έχει χώρους και μουσεία που πρέπει να καλύψει! Εκεί θα βλέπετε τα εκθέματα με ιστορικά στοιχεία για το καθένα, καθώς και φωτογραφίες με δυνατότητα μεγέθυνσης.
Ένα έξοχο πρόγραμμα, ό,τι αρτιότερο έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα δικτυακά και μάλιστα σε έναν τομέα τόσο νευραλγικό. Γιατί, όπως επανειλημμένα δήλωνε η πρωθιέρεια του ελληνικού πολιτισμού, αν η Ελλάδα πρέπει να εξάγει κάτι στην αλλοδαπή, αυτό είναι ο πολιτισμός της. Όχι δεν είναι προγονολατρεία αυτό, ούτε μίζερες και απαισιόδοξες σκέψεις για το πού πάμε και πού βρισκόμαστε οι Νεοέλληνες. Απλά οφείλουμε να μυηθούμε στο παρελθόν, να το αγαπήσουμε αληθινά και να το αφομοιώσουμε. Φτάνει πια η αντιμετώπιση της Ελλάδας, ως ένας γεωγραφικός σωρός από αγάλματα, στύλους με φόντο τον ουρανό και τη θάλασσα. Νεοέλληνες και Νοελληνίδες. Η πατρίδα μάς καλεί σε ένα ιντερνετικό ταξίδι, στην αλλοδαπή και στην ημεδαπή για ένα συναρπαστικό ταξίδι στις θάλασσες του Internet.
Ετοιμάστε ιστιοσανίδες και φύγαμε.

ΔΙΚΤΥΑΚΟΣ ΤΟΠΟΣ ΥΠ. ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

greek ministry homepage 1.jpg (98792 bytes)Μολονότι οι ελληνικοί τόποι στο Internet δεν είναι πάντοτε ό,τι καλύτερο έχουμε συναντήσει, αυτή τη φορά η Ελλάδα το έκανε το θαύμα της. Αυτή η έξοχη σελίδα που βρίσκεται και στην ελληνική και στην αγγλική γλώσσα, αποτελεί την καλύτερη πρέσβειρα του πολιτισμού στο εξωτερικό. Μέσα από το πρόγραμμα “Οδυσσέας”, μπορεί να περιπλανηθεί τόσο ο Έλλην, όσο και ο μη Έλλην (όχι βάρβαρος) στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία της Ελλάδας. Από τον Πολιτιστικό Χάρτη
της Ελλάδας (http://www.culture.gr/maps/hellas_gr.html)
επιλέγουμε την περιοχή που θέλουμε να ξεναγηθούμε και μετά όλα παίρνουν το δρόμο τους. Εμείς θα διευκολύνουμε το ταξίδι σας και θα σας πάμε κατά χρονολογική σειρά, στις περιοχές που πρέπει να επισκεφθείτε δικτυακά.
Αυτές είναι οι διευθύνσεις που χρησιμεύουν ως αφετηρία για τις δικτυακές αναζητήσεις μας στους ελληνικούς, ψηφιακούς, αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία. Ο τόπος του ελληνικού υπουργείου Πολιτισμού είναι έξοχος. Περιεκτικότατος και εύχρηστος, καθώς μας δίνει τη δυνατότητα παραπομπής από όποια σελίδα και αν βρισκόμαστε – εφόσον αναφέρεται το όνομα άλλου μνημείου ή αρχαιολογικού χώρου– απευθείας στην αρμόδια σελίδα.
Καθώς επιχειρούμε αυτή τη χρονολογική αρχαιολογική διαδρομή στις σελίδες του υπουργείου, παράλληλα θα σας δίνουμε και διευθύνσεις τόπων εκτός Ελλάδας, που έχουν ασχοληθεί ιδιαίτερα με το εκάστοτε θέμα ή περιοχή, την οποία εξετάζουμε, ώστε να έχετε μία συνολική εικόνα των χώρων.
Ας δούμε τι έχει να μας δώσει το Internet για τον Κυκλαδικό πολιτισμό, τον πρώτο αξιόλογο πολιτισμό που εμφανίστηκε στον ελληνικό χώρο και γνώρισε μεγάλη άνθηση την πρώτη περίοδο της εποχής του Χαλκού, γύρω στα 3000-2000 π.Χ. Σημαντικά λείψανα βρέθηκαν στη Σύρο, Νάξο, Πάρο, Αντίπαρο, Αμοργό, Μήλο, Κέα, Θήρα. Θα εξετάσουμε τη Θήρα στη διεύθυνση http://www.CULTURE.GR/2/21/211/21121a/g211ua08.html
που είναι και ο πλέον ονομαστός πολιτισμός. Εκτός από το μουσείο και την Αρχαία Θήρα, θα δούμε το “Ακρωτήρι museum korinthos 1.jpg (19029 bytes)Θήρας”, όπου υπάρχουν λείψανα από τα προϊστορικά χρόνια. Οι πρώτες εγκαταστάσεις στο Ακρωτήρι χρονολογούνται από την Ύστερη Νεολιθική Εποχή (τουλάχιστον από την 4η χιλιετία π.Χ.). Κατά την Πρώιμη Εποχή του Χαλκού (3η χιλιετία π.Χ.) υπήρχε οικισμός στο Ακρωτήρι. Κατά τη Μέση και την Πρώιμη Ύστερη Εποχή του Χαλκού (20ος-17ος αιώνας π.Χ.) ο οικισμός αυτός επεκτάθηκε και αναδείχθηκε σε ένα από τα σημαντικότερα αστικά κέντρα και λιμάνια του Αιγαίου. Συνεχίζουμε στην Κρήτη,
http://www.culture.gr/maps/crete/iraklio/iraklio_gr.html
Από εκεί θα επιλέξετε τα μονοπάτια: Κνωσός, Φαιστός, Ανάκτορα Κνωσού και Φαιστού, Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου, για να δείτε τα εκθέματα και να πληροφορηθείτε μέσα από κείμενα σύντομα και μεστά πληροφοριών για τον Μινωικό Πολιτισμό, που ήταν ο πρώτος σημαντικός πολιτισμός της Ευρώπης. Η γεωγραφική θέση της Κρήτης, βοήθησε την επαφή με την Αίγυπτο, όπου είχε ήδη αναπτυχθεί σπουδαίος πολιτισμός.
Στη συνέχεια ας πάρουμε μία γεύση από το Μυκηναϊκό Πολιτισμό που ήκμασε στην ηπειρωτική Ελλάδα, την Ύστερη εποχή του Χαλκού στα 1580-1100 π.Χ. Εκεί θα πρέπει να αναζητήσουμε και τους πρώτους ελληνικούς πολιτισμούς. Στη διεύθυνση http://www.culture.gr/2/21/211/21104a/g211da01.html θα δείτε τους θησαυρούς των Μυκηνών, που ήρθαν στο φως από τις ανασκαφές του Ερρίκου Σλήμαν, το 1876.
Δείτε το Θησαυρό του Ατρέως http://www.culture.gr/2/21/211/21104n/g211dn01.html    καθώς και το Αρχαιολογικό Μουσείο Ναυπλίου http://www.culture.gr/2/21/211/21104m/g211dm04.html
Το ταξίδι σας μπορεί και να κρατήσει ώρες, αν θέλετε να επισκεφθείτε κάθε μέρος που υποδεικνύει ο χάρτης του υπουργείου. Για να μην κουραστείτε, ας κάνουμε ένα άλμα στο χρόνο και ας επισκεφθούμε την περιοχή της Αττικής, την οποία υποθέτουμε ότι αδημονείτε όλοι να σεργιανίσετε. Στη διεύθυνση http://www.CULTURE.GR/maps/sterea/attiki/attiki_gr.html
βλέπουμε ένα χάρτη που μας υποδεικνύει ποια μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους μπορούμε να επισκεφθούμε στον εκτός ορίων Αθήνας, Νομό Αττικής.
Επιλέγοντας τη διεύθυνση
http://www.CULTURE.GR/maps/sterea/attiki/athens_gr.html
φτάνουμε στην πόλη της Αθήνας, όπου μπορούμε να επιλέξουμε δεκάδες αρχαιολογικούς χώρους. Τον Ιερό βράχο της Ακρόπολης, το Μουσείο της Ακροπόλεως, το Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών, που διαθέτει στη συλλογή του τα μεγαλύτερα και σπουδαιότερα ευρήματα, το Μουσείο του Κεραμεικού.
Αναμφίβολα πρόκειται για το πιο γοητευτικό σημείο της διαδρομής μας, καθώς η πόλη της Αθήνας, ο ιερός βράχος, ο Παρθενώνας, θεωρούνται παγκοσμίως τα σύμβολα του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, της ακμής του, της μοναδικής και λαμπρής παρουσίας του. Εξάλλου τα Μάρμαρα του Παρθενώνα και ο ξενιτεμός τους, έχουν γίνει αντικείμενο συζητήσεων και αντεγκλήσεων τα τελευταία χρόνια. Στο θέμα αυτό αναφέρεται ένας ελληνικός τόπος στο Internet. Πρόκειται για “Τα Μάρμαρα του Παρθενώνα - Μία Εισαγωγή” http://rethymno.forthnet.gr/marmara/
Ένας τόπος ελληνικός όσο κι ο ουρανός που βλέπουμε και ο αέρας που αναπνέουμε σε τούτον τον ευλογημένο, αλλά τόσο κακοπαθημένο τόπο. Εδώ θα διαβάσετε περί της ιστορίας των Μαρμάρων του Παρθενώνα, για τα οποία γίνεται τέτοιος σαματάς τα τελευταία χρόνια. Ανεξάρτητα από εθνικιστικές ή πατριδολατρευτικές εξάρσεις, αυτός είναι ο πρώτος τόπος που σας προσκαλούμε να επισκεφθείτε. Ίσως γιατί η μακραίωνη, αλλά και τόσο πονεμένη ιστορία των museum amphoreas 1.jpg (22553 bytes)μαρμάρων συμβολίζει τους χρόνιους αγώνες μιας φυλής, που, παρά το πείσμα άλλων και της ίδια της κακοδαιμονίας της, εξακολουθεί να υπάρχει. Επιλέγουμε το μονοπάτι με τη φοβερή δήλωση του Βρετανικού Μουσείου να δεσπόζει:
“Τα φυλάμε για λογαριασμό της ανθρωπότητας”. Διαβάστε ένα ωραίο απόσπασμα: “Ανάμεσα στα γλυπτά που είναι γνωστά ως Ελγίνεια Μάρμαρα, τα πιο σημαντικά είναι η ζωφόρος και άλλα αρχιτεκτονικά γλυπτά που διέσωσε ο Λόρδος Έλγιν από τα ερείπια του Παρθενώνα, με την έγκριση των αρμοδίων στις αρχές του 19ου αιώνα. Η βρετανική κυβέρνηση αγόρασε από αυτόν ολόκληρη τη συλλογή το 1816 και την εμπιστεύτηκε στο Βρετανικό Μουσείο για να την διατηρεί και να την φυλάει συγκεντρωμένη”. Βέβαια αυτόματα γεννήθηκαν ερωτήματα και σταθήκαμε στα εξής σημεία. “... τα πιο σημαντικά είναι η ζωφόρος και άλλα αρχιτεκτονικά γλυπτά... ”, “διέσωσε ο λόρδος Έλγιν...”, “έγκριση των αρμόδιων αρχών... ”, “για να την διατηρεί και να την φυλάει συγκεντρωμένη”. Ευτυχώς τις ίδιες απορίες είχαν και οι συντάκτες του τόπου, που έστειλαν τα ερωτήματά τους στο Μουσείο.
Τέλος πάντων. Ας επισκεφθούμε τώρα έναν τόπο, που είδαμε και στο κεφάλαιο της Ιστορίας. Πρόκειται για το “The History of Hellas”, εν προκειμένω για τη σελίδα “The Acropolis Of Athens” http://cal044202.student.utwente.nl/~marsares/acro/index.html
που δίνει σημαντικές πληροφορίες για την ιστορία της Ακρόπολης από τα μυκηναϊκά χρόνια, τις καταστροφές του 1687 από Βενετούς και Τούρκους και φυσικά τον Λόρδο Έλγιν, αν και εδώ κρατά μία “διακριτικά” ανθελληνική στάση. Αξίζει πάντως να τον επισκεφθείτε και για τα άλλα στοιχεία που δίνει, τις πληροφορίες για όλα τα μνημεία της Ακροπόλεως.
olympia dias 2.jpg (83621 bytes)Εκτός βέβαια από την Αθήνα, σπουδαίο πολιτισμό είχαν και άλλες πόλεις, τις οποίες δεν μπορούμε λόγω χώρου να μνημονεύσουμε. Αξίζει όμως να επισκεφτούμε την Αρχαία Κόρινθο, μέσα από τη σελίδα του υπουργείου, http://www.culture.gr/2/21/211/21104a/g211da05.html καθώς και το Αρχαιολογικό Μουσείο της Αρχαίας Κορίνθου
http://www.CULTURE.GR/2/21/211/21104m/g211dm02.html που διαθέτει μερικά αξιόλογα εκθέματα.
Καθώς βρισκόμαστε στον Νομό Κορίνθου, ας επισκεφτούμε το Ιερό του Ποσειδώνα στην Ισθμία (http://www.CULTURE.GR/2/21/211/21104a/g211da07.html) “Το ιερό του Ποσειδώνα στην Ισθμία ήταν σημαντικό θρησκευτικό και αθλητικό κέντρο, όπου κάθε δύο χρόνια γίνονταν πανελλήνιοι αγώνες, "τα Ίσθμια", προς τιμήν του Μελικέρτη - Παλαίμονα ή του Ποσειδώνα. Η θέση οχυρώθηκε στα 1200 π.Χ., ενώ ιεροτελεστίες τελούνταν από τα μέσα του 11ου π.Χ. αιώνα. Ο ναός του Ποσειδώνα, που οικοδομήθηκε για πρώτη φορά τον 7ο αιώνα π.Χ., γνώρισε τρεις οικοδομικές φάσεις από τα μέσα του 7ου π.Χ. αιώνα έως το 146 π.Χ. Στον 6ο π.Χ. αιώνα κατασκευάζεται το πρώτο στάδιο και στον 5ο π.Χ., ο περίβολος του Παλαίμονα και το θέατρο. Στα ρωμαϊκά χρόνια επισκευάζονται ο ναός και το θέατρο, ενώ παράλληλα ιδρύεται ο κυκλικός ναός του Παλαίμονα και ένα λουτρό. Το ιερό εγκαταλείπεται στα τέλη του 4ου μ.Χ. αιώνα και το οικοδομικό υλικό των κτιρίων του θα χρησιμοποιηθεί αργότερα για την κατασκευή του “Εξαμιλίου τείχους”. Θέλετε να πάρετε μίαν ιδέα από τις ανασκαφές;
Επιλέξτε τον τόπο “The Ohio State University Excavations at Isthmia” http://www.acs.ohio-state.edu/history/isthmia/ και θα πληροφορηθείτε για τις σύγχρονες ανασκαφές στα Ίσθμια, περισσότερα στοιχεία από αυτά που μνημονεύει η ελληνική σελίδα. Οι ανασκαφές ξεκίνησαν το 1952, υπό τη διεύθυνση του Oscar Broneer του University of Chicago, και ο Paul A. Clement του UCLA συνέχισε την εξερεύνηση στα Ίσθμια ξεκινώντας το 1967 (σσ. Τρομερή ημερομηνία - σύπτωση!!!).
afroditi 1.jpg (23582 bytes)Το 1987 ο Timothy E. Gregory διαδέχθηκε τον καθηγητή Clement ως διευθυντής στα Ίσθμια και το Ohio State University ανέλαβε τη χρηματοδότηση των ανασκαφών. Το University of Chicago συνεχίζει το πρόγραμμα της έρευνας κάτω από τη διεύθυνση της καθηγήτριας Elizabeth R. Gebhard;
Τα δύο προγράμματα των πανεπιστημίων συνεργάζονται σε πολλά επίπεδα και προωθούν την από κοινού μελέτη και έκδοση των υλικών, αν και πρόκειται για ξεχωριστούς οργανισμούς με το δικό τους προσωπικό και οικονομική δομή.
Μεγάλο ενδιαφέρον έχει να δούμε και τον αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας http://www.culture.gr/2/21/211/21107a/g211ga02.html    καθώς και το Αρχαιολογικό Μουσείο της http://www.culture.gr/2/21/211/21107m/g211gm04.html όπου μπορούμε να καμαρώσουμε και στον Ερμή του Πραξιτέλη.
Ένας από τους ομορφότερους, αλλά και σπουδαιότερους αρχαιολογικούς χώρους είναι αυτός των Δελφών http://www.culture.gr/2/21/211/21110a/g211ja01.html   
Το συναρπαστικό φυσικό τοπίο κόβει την ανάσα και νομίζει κανείς ότι αφουγκράζεται την ατμόσφαιρα της εποχής εκείνης. Δείτε τις φωτογραφίες του στο τόπο web και ξεναγηθείτε στα μοναδικά ευρήματα του Μουσείου.
Άλλος ένας ανυπέρβλητος σε ομορφιά χώρος είναι αυτός της Δήλου.http://www.culture.gr/2/21/211/21121a/g211ua06.html
Ο απόλυτος αρχαιολογικός χώρος που έχει κιόλας μακραίωνη και πονεμένη ιστορία. Είναι ίσως και ο πιο ενδιαφέρων αρχαιολογικός χώρος. Αν διαβάσετε για την ιστορία της, τότε θα δακρύσετε από τα δεινά και τα πάθη του ιερού αυτού νησιού, που γνώρισε και τη μεγάλη λαμπρότητα και την απόλυτη παρακμή.
Μητρόπολη στην εποχή της. Αν έχετε πάει εκεί, θα έχετε νιώσει και την περίεργη αύρα που αναδύεται από την αρμύρα της θάλασσας, τον καυτερό ήλιο και τα βουβά μαρμάρινα αγάλματα. Είναι ένα απόλυτα συγκλονιστικό τοπίο, σαν να βρίσκεται χαμένο στο χώρο και το χρόνο. Μήπως αυτό που πίστευαν ότι το νησί εκινείτο, για να γεννήσει η Λητώ, ήταν αλήθεια;
eliadis 6.jpg (24628 bytes)Επισκεφθείτε επίσης το Αρχαιολογικό Μουσείο Δήλου
http://www.culture.gr/2/21/211/21121m/g211um08.html
Η τελευταία επίσκεψή μας θα γίνει στη Βεργίνα και τις Αιγαίς
http://alexander.macedonia.culture.gr/2/21/211/21117a/g211qa04.html
καθώς και στους Βασιλικούς τάφους των Αιγών
http://alexander.macedonia.culture.gr/2/21/211/21117a/g211qa07.html    εκεί που όπως λέει ο τόπος “Το 1977 η σκαπάνη του Μ. Ανδρόνικου έφερε στο φως τους βασιλικούς τάφους της Μεγάλης Τούμπας, ανάμεσα στους οποίους σημαντικότερος ήταν εκείνος του Φιλίππου ΒΔ (359-336 π.Χ.), μία ανακάλυψη που θεωρήθηκε ως ένα από τα σημαντικότερα αρχαιολογικά γεγονότα του αιώνα μας”.

ΘΕΑΤΡΟ

kavalaris 1.jpg (32462 bytes)Διαβάστε το παρακάτω εισαγωγικό σημείωμα του ελληνικού τόπου http://www.istos.net.gr/theater/htm/theaters/gaindex.htm που είναι αφιερωμένος στα Αρχαία Θέατρα.
Είναι από τα πιο όμορφα λόγια που έχουν ειπωθεί ποτέ για το θέατρο, αυτήν την καθαρά ελληνική δημιουργία, που σε κανένα άλλο λαό του κόσμου δεν παρουσιάστηκε στη μορφή αυτήν του αρχαίου δράματος. Ο συγκεκριμένος τόπος ονομάζεται “Ελληνικά Θέατρα” και περιλαμβάνει όλα τα αρχαία Θέατρα που σώζονται ως τις μέρες μας. Κάθε Θέατρο έχει τη δική του σελίδα με φωτογραφία και ένα σύντομο σημείωμα. Κρίμα που οι φωτογραφίες δεν είναι μεγάλες.
“ ...Στεκόμαστε σ’ αυτό που έχει διασωθεί, αλλά παρακολουθούμε και τα γεγονότα στη σύγχρονη Ελλάδα. Δεν αισθανόμαστε, βέβαια, σαν καθαρόαιμοι αρχαίοι Έλληνες, αλλά σαν άμεσοι κληρονόμοι του αρχαίου ελληνικού θεάτρου. Ζούμε στην ίδια χώρα με τους αρχαίους. Μπορούμε να αντλήσουμε από τις ίδιες πηγές μ’ εκείνους και να εκμεταλλευτούμε καθετί που εμπλούτισε την ελληνική παράδοση στο πέρασμα των καιρών. Παρ’ όλο που στο μεταξύ έχουν περάσει αιώνες, ζούμε πάντα κάτω από τον ίδιο ουρανό, μας φωτίζει ο ίδιος ήλιος και μας τρέφει η ίδια γη. Οι γεωλογικές και κλιματολογικές συνθήκες που επηρεάζουν και διαμορφώνουν την καθημερινή ζωή μας και τις σκέψεις μας, είναι ακόμη οι ίδιες, όπως τότε. Οι σκέψεις και τα συναισθήματά μας επηρεάζονται από την ίδια φύση που περιέβαλε τους προγόνους μας.Ο βοσκός ξυπνάει πάντα πριν από το ξημέρωμα και οι αρχαίοι δρόμοι τον οδηγούν στο κοπάδι του. Ο ψαράς στους ίδιους πάντα βράχους πιάνει τα χταπόδια του. Και οι πλανόδιοι πωλητές ψάχνουν πάντα για σκιά, κάτω από τα
δέντρα. Έτσι εμείς, οι Νεοέλληνες έχουμε το μεγάλο προνόμιο να μας περιβάλλουν καθημερινά οι ίδιες φόρμες, μορφές, ρυθμοί και ήχοι όπως τον Αισχύλο, τον Σοφοκλή, τον Ευριπίδη
και τον Αριστοφάνη... ”
ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ, Σκηνοθέτης, Ιδρυτής του “Θεάτρου Τέχνης”.
(Απόσπασμα από το βιβλίο “Κάνουμε θέατρο για την ψυχή μας”,
Καστανιώτης, Αθήνα 1987).

ΤΑ ΞΕΝΑ ΜΟΥΣΕΙΑ

erlangen pylos 2.jpg (59143 bytes)Τα περισσότερα από τα πλέον διάσημα αριστουργήματα της αρχαίας ελληνικής τέχνης βρίσκονται σε διάφορα μουσεία ανά τον κόσμο. Ας πραγματοποιήσουμε μία επίσκεψη. Πρώτος σταθμός το
“Βρετανικό Μουσείο” http://www.british-museum.ac.uk/
που αυτοαποκαλείται ως “One of the great museums in the world”. Να χλευάσουμε ή όχι; Βεβαίως και μεγάλο και πλούσιο είναι και πώς θα ήταν δυνατόν να μην ήταν, από τη στιγμή που φιλοξενεί “για χάρη της ανθρωπότητας” μνημεία από όλον τον κόσμο; Δυστυχώς η δικτυακή σελίδα είναι πολύ φτωχή και δεν δείχνει ούτε μάρμαρα, ούτε τίποτα. Και αναρωτιόμαστε:
Εδώ στον τόπο του Internet δεν τα βγάζουν και θα τα δώσουν στην Ελλάδα;
Εν συνεχεία ας δούμε το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης στις διευθύνσεις http://www.metmuseum.org/  και
http://www.metmuseum.org/htmlfile/gallery/first/greek.html    και εδώ η εικόνα είναι φτωχή και δεν δείχνει ο τόπος λίγα από τα εκθέματά του, σε αντίθεση με το Μουσείο Λούβρο που έχει τρεις διευθύνσεις στο δίκτυο (http://www.smartweb.fr/louvre/ και http://www.paris.org/Musees/Louvre/ και http://mistral.culture.fr/louvre/)
Στην πρώτη διεύθυνση έχουμε έναν τόπο λίαν δύσχρηστο, χρήσιμο, όμως, απλά για να έχετε μία άποψη και κάτοψη του μουσείου. Στη δεύτερη διεύθυνση θα μπορέσετε να δείτε την Αφροδίτη της Μήλου και τη Νίκη της Σαμοθράκης.
Δεν εκτίθεται στο Internet όλη η συλλογή. Επισκεφθείτε το “The Detroit Institute of Arts” http://class.oeonline.com/dia.org/docs/galleries/ancient/greece/greece.html
ένα πλουσιότατο μουσείο, από εκθέματα αρχαίων πολιτισμών. Περιλαμβάνονται φυσικά και από τη μητέρα πατρίδα. Ενδιαφέρον παρουσιάζει και “The University of Pennsylvania Museum of Archaeology and Anthropology” http://www.upenn.edu/html/museum/index.html
Θα δείτε ότι αναγεννιέται ολόκληρη η αρχαία Ελλάδα και η ζωή μέσα από τα εκθέματα του Μουσείου. Ακολουθήστε zografiki 1.jpg (45975 bytes)λοιπόν τη σελίδα “The Ancient Greek World” http://www.museum.upenn.edu/Greek_World/Index.html και απολαύστε αρχαία ελληνική τέχνη.
Άλλο ένα πανεπιστήμιο με μουσείο και μεγάλη συλλογή στη διάθεσή του είναι το “Michael Carlos C. Museum” από το Emory University στην Atlanta.
http://www.emory.edu/CARLOS/
http://www.emory.edu/CARLOS/H3collections.html   
Στη δεύτερη διεύθυνση, που είναι και αυτή που μας ενδιαφέρει, διαβάζουμε ένα κατατοπιστικό εισαγωγικό σημείωμα για την ελληνική ιστορία των αρχαίων χρόνων, ώστε να καταλάβει ο αναγνώστης - σέρφερ, τι πρόκειται να δει. Στις ΗΠΑ βρίσκουμε αρχαιοελληνική λατρεία σε πολλά πράγματα, από τα ονόματα των πόλεών μας μέχρι το σύστημα της κυβέρνησης.
Για να αλλάξουμε παραστάσεις:
Αν θέλετε να δείτε και ολίγη καλλιτεχνική φωτογραφία, πηγαίνετε στον τόπο
“Welcome To Elias Eliadis Home Page”
http://users.hol.gr/~eliad/index.htm
Ο φωτογράφος παρουσιάζει ένα μικρό δείγμα της δουλειάς του με ασπρόμαυρες και έγχρωμες φωτογραφίες από αρχαία ελληνικά αγάλματα, που είναι ουσιαστικά ρωμαϊκά αντίγραφα μεταξύ 1ου αιώνα π.Χ και 4ου αιώνα μ.Χ.
Το παραθέτουμε απλά για να ρίξετε μία ματιά, καθώς τα βρίσκουμε ιδιαίτερα ενδιαφέροντα. Τα νομίσματα είναι φωτογραφίες που προέρχονται από το Εθνικό Νομισματικό Μουσείο και το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.
“Welcome to ArtServe-The Australian National university”
https://rubens.anu.edu.au/index2.html
Ενδιαφέρουσα εικαστική περιήγηση προσφέρει και το “Antikensamlungen Erlagen” (http://www.phil.uni-erlangen.de/) Υπάρχει και αγγλική έκδοση, όχι όμως σε όλες τις σελίδες.
Ενδιαφέροντα μονοπάτια: “Zum Palast des Nestor” in Pylos http://www.phil.uni-erlangen.de/~p1altar/ausstellung_html/lectures_html/pylos/pylos01.html
Ευχαριστημένοι; Μη βιάζεστε. Δεν τελειώσαμε ακόμη. Παρακάτω θα σας δώσουμε διευθύνσεις που θα διευκολύνουν τις περαιτέρω αναζητήσεις σας στο δίκτυο.
Ελπίζουμε να διασκεδάζετε.
Καλό Σέρφινγκ.

1on.gif (2742 bytes)