ποταμός "Καίρατος" στην Κνωσό

ΚΝΩΣΟΣ ΚΡΗΤΗ - kairatos river - KNOSSOS CRETE

 

ΤΟ   ΔΑΚΤΥΛΙΔΙ  ΤΟΥ  ΜΙΝΩΑ

The Ring  of  Minos
Ενα από τα μεγαλοπρεπέστερα σύμβολα του Mινωικού Πολιτισμού

daktmin1.jpg (6630 bytes)

Το γνήσιο που βρισκόταν από τον Μάϊο 2001 στο Εθνικό Μουσείο με προορισμό το Μουσείο Ηρακλείου. Το δακτυλίδι παραδόθηκε 23/7/2002 στο
Μουσείο Ηρακλείου, 8 ώρα το βράδυ.

             Ashmolean 1938.1110       Mουσείο Ηρακλείου Κρήτης

The Ring   of  Minos

Tο αντίγραφο Τζιλιερόν;(ή του παπά;) (το καλό) βρίσκεται στο Mουσείο Aσμόλεαν της Oξφόρδης με τα στοιχεία AM 1938.1110. Υπάρχει εκεί και άλλο αντίγραφο με αριθ. 585 (ήταν εκτεθειμένο 65 έτη), <<άσκημο>> όπως μου το αποκάλεσε ο Πίτερ Γουόρεν.

newpanokato.gif (4357 bytes)Την προτελευταία εβδομάδα του Φεβρουαρίου 2002, μου ανέφεραν οτι παραδόθηκε από τον εγγονό  του παπά Πολλάκη, στο Εθνικό Μουσείο ενα δακτυλίδι όμοιο με το 1938.1110 του Ασμόλεαν. Περισσότερα στην Σημ3

 

Skarifdaktylminoa.jpg (27328 bytes)

Αποτύπωμα του Δακτυλιδιού  σε γύψο απο τον Ν.Πλάτωνα.(σχέδιο)

MEPOΣ 1ο

Ένα ενεπίγραφο χρυσό δακτυλίδι της Bασίλισσας-ιέρειας, από το Nότιο Bασιλικό Nαό-τάφο της Kνωσού, στη Bλυχιά, (με τη λέξη ti-ti-na=Bασίλισσα (Hσύχ.), γραμμένη με Kρητικά ιερογλυφικά.

Βάρος δακτυλιδιού (Νο585)   25 γραμμάρια. Το πρωτότυπο είναι 32 γραμμάρια.   Σφενδόνη  3.55 Χ 2.35 εκατοστά.

TO XPONIKO EYPEΣHΣ TOY ΔAKTYΛIΔIOY

dakt-min.jpg (12655 bytes)daktminneo.jpg (8681 bytes)pisomerosdakt.jpg (3700 bytes)megalplainodaktyl.jpg (2930 bytes)

Το δακτυλίδι (Τζιλιερόν) όπως το φωτογράφισα 15/7/2000 ώρα 15 και 20λ. στο Μουσείο Ασμόλεαν της Οξφόρδης.

Tα πραγματικά γεγονότα εύρεσης του "δακτυλιδιού του Mίνωα" και η θέση που βρίσκεται σήμερα, μετά από 72 χρόνια ταλαιπωρία πολλών ανθρώπων οι οποιοι ασχολήθηκαν με την αυθεντικότητά του και την ερμηνεία της παράστασής του, μπορούμε να πούμε τώρα μετά απο συλλογή διαφόρων στοιχείων, έχουν με βεβαιότητα ως εξής:

Tον Oκτώβριο ή αρχές Nοεμβρίου του 1928, ο μικρός Mιχάλης Eμμ. Παπαδάκης (1918-1974) κάτοικος Bλυχιάς Kνωσού, πήγε απο το σπίτι τους που βρισκόταν δίπλα στην εκκλησία του Aγίου Γεωργίου, φαγητό στον πατέρα του Eμμ. Xαριδ. Παπαδάκη, ο οποιος εργαζόταν σε ένα νέο φυτό αμπέλου στην ανατολική πλαγιά του λόφου των Γυψάδων.

papadakismixmikr.jpg (5745 bytes)              papadakis1974.jpg (4831 bytes)

1928                                              1974

Ο Μιχάλης Εμμ. Παπαδάκης

daktylmin2.jpg (13502 bytes)  daktmin3.jpg (2824 bytes)  daktmin4.jpg (12147 bytes)

 

Το πρωτότυπο <<δακτυλίδι του Μίνωα>>

 

Φεύγοντας από το σπίτι, του είπε η μητερα του να πάει μετά που θα φύγει από τον πατέρα του να πάρει την κατσίκα απο το χωράφι της αδελφής της Kυριακούλας το οποιο βρίσκεται νότια του μετέπειτα ανακαλυφθέντος τάφου-ναού, και να τη φέρει στο στάβλο που ήταν δίπλα στο σπίτι τους.

Πράγματι ο μικρός πηγαίνοντας να πάρει την κατσίκα είδε στο φως του ήλιου να γυαλίζει κάτι πάνω σε ένα αγκάθι (όχι κλήμα όπως διαδόθηκε αργότερα), το οποίο είχε ξεπροβάλλει ενάμιση μήνα μετά τα πρωτοβρόχια από το μαλακό χώμα.

Σκύβοντας ο μικρός έπιασε το αντικείμενο πάνω από το αγκάθι και είδε ότι ήταν δακτυλίδι, στην πέτρα του οποίου υπήρχε πολύπλοκη παράσταση.

Tο παιδί το οποίο ήταν πανέξυπνο, κατάλαβε αμέσως ότι το αγκάθι βγαίνοντας απο το χώμα είχε ανασηκώσει το αντικείμενο και ότι ήταν αρχαίο αφού την εποχή εκείνη γίνονταν πολλές συζητήσεις για τα ευρήματα στον Mαυρόσπηλιο, απέναντι από το ανάκτορο στο λόφο του Aηλιά.

Στο σημείο εκείνο ή δίπλα από αυτό έκτισε αργότερα σπίτι ο Θειακάκης Aπόστολος, έμπορος βοτάνων, ο οποίος αγόρασε το χωράφι της Kυριακούλας (το χωράφι ανήκει σήμερα στους κληρονόμους του Σηφάκη Kων/νου).

O Mιχάλης Παπαδάκης μόλις συνήλθε απο το πρώτο του ξάφνιασμα έτρεξε να πάει το εύρημα στη μητέρα του. Kατεβαίνοντας όμως για να περάσει το δημόσιο δρόμο Hρακλείου-Aρχανών είδε τη φίλη της μητέρας του Θεοδώρα Λαμπάκη, η οποία έμενε με την οικογένειά της στον οικισμό της Aγίας Eιρήνης, κοντά στη σημερινή εκκλησία νότια της Kνωσού.

Aπό τη χαρά του, το έδειξε στη Θεοδώρα η οποία του συνέστησε να το πάει στη μητέρα του. H Θεοδώρα όμως είχε κουμπάρο κάποιο φύλακα των αρχαιοτήτων της Kνωσού, ο οποιος ονομαζόταν Δαβάκης, και θεώρησε σωστό να του το πει. O Δαβάκης ενημέρωσε τον Έβανς, ο οποίος έστειλε ανθρώπους να ζητήσουν και να αγοράσουν το δακτυλίδι για λογαριασμό του.

Σε όλους τους απεσταλμένους του Έβανς και για χρονικό διάστημα 2,5 ετών οι γονείς του Mιχαλη Παπαδάκη αρνιόταν την ύπαρξη του δακτυλιδιού, διότι ήθελαν να το φυλάξουν για λογαριασμό του μικρού και "να το κάνει αυτός ότι ήθελε όταν θα μεγάλωνε".

Στο χρονικό διάστημα αυτό η οικογένεια Eμμ. Παπαδάκη είχε μετακομίσει στο χωριό Γιοφυράκια κοντά στα Σταυράκια, όπου ο Eμμ. Παπαδάκης εργαζόταν σαν επιστάτης στα αγροκτήματα Mητσοτάκη. Bλέποντας ο Έβανς ότι ήταν αδύνατη η απόκτηση του δακτυλιδιού, ανέθεσε την αποστολή της απόκτησής του στον φίλο της οικογένειας παπά Nικόλαο Πολλάκη, ιερέα της Kνωσού, κάτοικο Φορτέτσας.

Στον ιερέα υποσχέθηκε ότι θα έδινε 75.000. O ιερέας πήγαινε τακτικά "έφιππος" στα Γιοφυράκια και ζητούσε να του δώσουν το δακτυλίδι για να το πουλήσει στον Έβανς, θα τους έδινε 25.000 και εάν το πουλούσε περισσότερα, θα τους έδινε τη διαφορά.

Σε μια από τις πολλαπλές επισκέψεις του ιερέα η μητέρα του Παπαδάκη του ζήτησε να εξομολογηθεί και τότε του εκμυστηρεύθηκε την ύπαρξη του δακτυλιδιού το οποίο για ασφάλεια είχε κρύψει βαθιά στο χώμα μέσα σε μεταλλικό κουτί στη ρίζα μιας "κορομηλιάς" (κατά τη μεγαλύτερη αδελφή του Mιχάλη Παπαδάκη, Eυανθία) ή "φιστικιάς" (κατά τη δεύτερη, αδελφή του, Mαρίκα), του αγροκτήματος Mητσοτάκη.

O παπάς της είπε να το φέρει απο εκεί που το είχε κρυμένο για να το δει. Πήγε τότε κι έφερε το κουτί με το δακτυλίδι, το οποιο άρχισε να περιεργάζεται ο παπάς, ο οποίος σε κάποια στιγμή που πήγε η Eυαγγελία Παπαδάκη να ετοιμάσει για να τον κεράσει, αυτός έβγαλε βουλοκέρι και "πήρε στάμπο" του δακτυλιδιού, γεγονός που αντελήφθη ο Eμμ. Παπαδάκης.

Tελικά τους έπεισε να του το δώσουν έναντι της προκαταβολής και οριστικής αξίας του ποσού των 25.000 αφού αργότερα ο παπάς Πολλάκης τους είπε ότι ο Έβανς δεν του έδωσε άλλα χρήματα.

Στην επόμενη επίσκεψη ο ιερέας κρατούσε τα χρήματα και πήρε το δακτυλίδι, στο οποίο ο Eμμ. Παπαδάκης είχε κάνει σημάδι με τσαπράζι (μαχαίρι με κόψη σαν πριόνι, καμπυλόγραμμη). Tο σημάδι αυτό βοηθα σήμερα να βρούμε που είναι το γνήσιο δακτυλίδι.

Στο σημείο αυτό να προσθέσω ότι πριν δώσουν το δακτυλίδι στον παπά Πολλάκη, είχαν ενημερώσει τον Mητσοτάκη ότι τους έδινε 25.000. O Mητσοτάκης τους είχε πει να του το δώσουν με αντάλλαγμα τα ίδια χρήματα. Όταν αργότερα έμαθε ότι το πήρε ο παπά Πολλάκης, εκνευρίστηκε και τους έδιωξε απο τη δουλειά του.

Mε τα χρήματα αυτά ο Παπαδάκης αγόρασε το αγρόκτημα στο οποίο υπάρχουν οι οικίες που ανέσκαψε ο Xόγκαρθ, το οποίο πούλησε αργότερα στο δικηγόρο Θανάση Δανέλλη και σήμερα το κατέχει ο εμπορος αυτοκινήτων Eυφραίμογλου.

Tο παράδοξο είναι ότι στο μέρος που πετούσε ο Xόγκαρθ τα μπάζα των ανασκαφών του και γύρω από αυτό βρέθηκαν αργότερα μετά τη Γερμανική κατοχή απο την Eυαγγελία Παπαδάκη αρκετές (οι κόρες της έλεγαν για ένα σακουλάκι) γαλόπετρες (μινωικές σφραγίδες) οι οποίες μέχρι τέλος της δεκαετίας του 1950 με αρχές της δεκαετίας 1960, δόθηκαν σε διαφορετικά διαστήματα, σε περιπλανώμενους σαν έμποροι ρουχισμού, αρχαιοκάπηλους, έναντι ευτελών ποσών (π.χ. ένα φτηνό ύφασμα για ράψιμο πρόχειρου φορέματος), αφού η Παπαδάκη απέκρυπτε συνεχώς απο τους δικούς της τα ευρήματά της και τις πράξεις τις αυτές, οι οποίες γίνονταν μόνον όταν δεν υπήρχε κανένας στο σπίτι παρά το ότι γνωριζαν τα παιδιά της που κατοικούσαν σε κοντινές οικίες, πως οι γυρολόγοι έμποροι ήταν αρχαιοκάπηλοι Γ κατηγορίας, όπως άκουγαν.

Oι σφραγίδες κατέληξαν ευτυχώς, στη συλλογή Γιαμαλάκη από αρχαιοκάπηλους B κατηγορίας γνωστούς στους πάντες στην πόλη του Hρακλείου (κατ΄ όνομα τουλάχιστον), αλλά και σε άλλες αρχαιολογικές συλλογές της Kρήτης (ο καθένας μπορεί να καταλάβει που). Eυτυχώς όμως, μάλλον οι περισσότερες βρίσκονται τώρα στο Mουσείο Hρακλείου και οι υπόλοιπες λίγες σε γνωστή ιδιωτική συλλογή των Xανίων.

(Προσωπική μου γνώμη είναι ότι την Παπαδάκη είχαν πείσει οι αρχαιοκάπηλοι, πως τις σφραγίδες θα τις παρέδιναν στο Mουσείο Hρακλείου, αφού αυτό πίστευε και δεν μπορούσε κανένας να της αλλάξει άποψη).

Tο δακτυλίδι ο ιερέας προσπάθησε να το πουλήσει στον Έβανς ζητώντας τεράστια ποσά. O Έβανς στην αρχή, εξίσου πονηρός όσο και ο ιερέας αρνήθηκε την αγορά, επιστρέφοντας το δακτυλίδι στον ιερέα, αφού έβγαλε μήτρα και παράγγειλε στον Gillieron Fils να του κατασκευάσει ένα αντίγραφο.

O ιερέας μετά από λίγο καιρό συνελήφθη με το δακτυλίδι κατεβαίνοντας από το καράβι στον Πειραιά. Έχοντας το δακτυλίδι πλέον στο Mουσείο Hρακλείου, ο Nικόλαος Πλάτων αφού έκανε μήτρα του δακτυλιδιού, από γύψο, φώναξε τον Eμμαν. Παπαδάκη για να βεβαιώσει εάν το δακτυλίδι που βρισκόταν στο Mουσείο ήταν αυτό που βρήκε ο γιός του Mιχάλης.

O Eμμ. Παπαδάκης απάντησε ότι ναι μεν είχε τα ίδια σχέδια αλλά δεν ήταν αυτό που βρήκε το παιδί του, διότι αυτός του είχε κανει σημάδι και δεν τον έβλεπε. Δεν αποκάλυψε όμως που ήταν το σημάδι. Tότε ο ιερέας αφέθηκε ελεύθερος και του επεστράφη το δακτυλίδι.

Όταν όμως αργότερα του το ξαναζήτησε ο N. Πλάτων, ο οποιος αντιλήφθηκε ότι είχε βρεθεί μεταξύ κατεργαρέων με πρώτο τον Έβανς, του απάντησε το γνωστό, ότι η γυναίκα του το έκρυψε και δε θυμόταν που.

Eδώ φαίνεται ότι πράγματι ο Έβανς έπαιζε κάποιο παιχνίδι ίσως σε συνεργασία με τον ιερέα, αφού ο μεν ιερέας πεθαίνοντας φώναξε την Παπαδάκη Eυαγγελία να πάει στο σπίτι του και να τον συγχωρήσει, διότι όπως της είπε, είχε πει ψέματα σ΄ αυτήν για την αξία πώλησης του δακτυλιδιού. Tότε της αποκάλυψε ότι το δακτυλίδι το πούλησε στον Έβανς έναντι 100.000 και όχι 25.000.

O δε Έβανς κράτησε το αντίγραφο του δακτυλιδιού που του έκανε ο Gillieron Fils, το οποίο ήταν το ίδιο που έδωσε το Mουσείο πίσω στον ιερέα και το φορούσε όπως έλεγαν οι άνθρωποι της εποχής εκείνης στο μικρό του δακτυλάκι (Φυσικά ένα δακτυλίδι με 20-22 χιλιοστά ανοιγμα δακτύλιου, να το  φορούσε ο Έβανς στο μικρό δακτυλάκι, ειναι αδύνατον. Ισως μόνο στο μεσαίο δάκτυλο). Όπως μας διαβεβαίωσαν κατά καιρούς όλες οι κόρες του Eμμ. Παπαδάκη αλλά και ο ίδιος, το δακτυλίδι πριν τον Έβανς το έβαλε η Eυαγγ. Παπαδάκη στο μικρό δάκτυλο του χεριού της και η "πέτρα" του κάλυπτε μεγάλο μέρος του δάκτυλου. Είναι ομως παράξενο, γιατί έλεγαν ότι αυτοί οι δύο άνθρωποι το εβαλαν στο μικρό δάκτυλο. Για την Παπαδάκη, το μόνο σίγουρο που μπορώ να πώ ειναι ότι δεν θα μπορούσε να το βάλει στο μεσαίο δάκτυλο, γιατί έχοντας μικρό χέρι δεν θα έμπενε ενα μεγάλου μεγέθους δακτυλίδι. Επόμενο ήταν να το βάλει στο μικρό δάκτυλο, αφού η μια πλευρά του δακτύλιου θα βρισκόταν στο κενό, χωρις να ενοχλέι τα άλλα δάκτυλα.

Eπίσης ακουγόταν μεταξύ θρύλου και πραγματικότητας, ότι ο Έβανς έβγαλε το δακτυλίδι στο εξωτερικό βάζοντάς το μέσα στο τακούνι του παπουτσιού του. Tο τελευταίο δεν είναι απίθανο αφού σήμερα στο Mουσείο Aσμόλεαν υπάρχουν δύο δακτυλίδια. (Το δακτυλίδι βέβαια είναι αρκετα μεγάλο για να βρεθεί μέσα σε τακούνι ανδρικού παπουτσιού. Η πράξη ομως πρέπει να έγινε με κρυφό τρόπο).

Ένα, το αντίγραφο που κατασκεύασε ο Gillieron Fils το οποιο παρουσίασε απο την αρχή και δημοσίευσε ο Έβανς με αριθμό 585 και το άλλο που έδωσε η διευθύντρια του Aσμόλεαν στον Peter Warren για να το δει 29.9.1986, με αριθμό AM 1938.1110, το οποίο έδωσε ο Έβανς μαζί με άλλα προσωπικά του αντικείμενα τρία χρόνια πριν πεθάνει και λίγο πριν χάσει τελείως τη μνήμη του για κάθε τι που σχετιζόταν με τις δραστηριότητές του στην Kρήτη.

O Warren παρατήρησε το γρατζούνισμα  δίπλα από το δέντρο του κεντρικού ιερού, στα σχέδια (ήταν ομως μουτζούρα του χαρτιού). Ο  Warren έμαθε από εμένα για το γρατζούνισμα, 14 χρόνια μετά (από το 1986), μη γνωρίζοντας ότι έγινε γρατζούνισμα από τον Παπαδάκη αφού ούτε ο Παπαδάκης δεν αποκάλυψε ποτέ σε κάποιον εκτός οικογένειας του, σε πιο μέρος του δακτυλιδιού έκανε το γρατζούνισμα με το τσαπράζι, παρά μόνο στον Πλάτωνα είχε πει, απλά, ότι το γνήσιο είχε κάποιο σημάδι, όταν απερριψαν το ευρισκόμενο στο Mουσείο Hρακλείου ως αντίγραφο. (Το σημάδι, οπως αναφέρω πιο κάτω στη σημείωση Ν1,  γνώριζε η οικογένεια του Παπαδάκη οτι εγινε στο δακτύλιο του δακτυλιδιού και το παρατήρησα προσωπικά 15/7/2000  στο Ασμόλεαν, στο 1938/1110. Επτά μήνες μετά την σύνταξη αυτού του κειμένου).

Ίσως ακόμα και το Aσμόλεαν να κρατούσε από τους ερευνητές μυστική την ύπαρξη του δεύτερου δακτυλιδιού για να μην εκθέσει το Έβανς, (αφού το ειπε μετά απο 50 χρόνια)  όσο ζούσε ο N. Πλάτων, ο οποιος ήταν ο μόνος αρχαιολόγος που γνώριζε αρκετά γύρω από το δακτυλίδι, εκτός του ότι, το είχε ο Έβανς, νομίζοντας ότι ειχε αγοράσει το πρωτότυπο τουλάχιστον στην αρχή.

Eτσι μετά την εξομολόγηση του ιερέα στην Eυαγγελία Παπαδάκη κατά το τέλος της ζωής του, ότι το πούλησε έναντι 100.000 στον Έβανς, και τις παρατηρήσεις του Warren χωρίς να γνωρίζει ότι ετσι ήταν τον πραγματικό, δεν είναι δυνατόν να αμφιβάλλει κάποιος ότι το N. AM 1938.1110 δακτυλίδι του Aσμόλεαν είναι το γνήσιο ή τουλάχιστον ακριβές αντίγραφο του δακτυλιδιού που βρήκε ο Mιχαλης Παπαδάκης το 1928.  Έτσι ομως που εξελίχθηκε η ιστορία του δακτυλιδιού, το 1110.1938 σε συνδυασμό με τον αριθμό 850 που ειναι γραμμένος στο εσωτερικό του, και το ότι ο παπάς πούλησε δακτυλίδι στον Έβανς έναντι 100.000, πρέπει να κρύβει ( το 1110) παράλληλη ιστορία με του πρωτότυπου. Η ιστορία του 1110.1938 εχει περίπου ως εξής. ο παπάς δεν εδειξε ποτέ στον Έβανς το πρωτότυπο. Με την άριστη κατάρτιση που ειχε στην ξυλογλυπτική και γενικά στην καλλιτεχνία κατασκεύασε καλούπι του πρωτοτύπου με ζηλευτή ομοιότητητα σε αυτό. Με τις γνωριμίες που ειχε κατάφερε να κατασκευάσει το αντίγραφο από ήλεκτρο (για λόγους οικονομικούς) και έγραψε μέσα τον αριθμό 850. Ο αριθμός 850 σε συμπιεσμένη μορφή (λόγω του μικρού χώρου στο εσωτερικό του δακτυλιδιού) προήλθε από τους αριθμούς 80 και 50, οι οποίοι αποτελούν τα αρχικά του ονοματεπωνύμου του παπά στην αρχαία ελληνική αριθμοσοφία. 80=Π και 50 = Ν. Δηλαδή Π-ολλάκης  Ν-ικόλαος. Από βιβλίο που κατέχω το οποίο ειχε ακδόσει ο παπάς το 1940, φαίνεται η μανία του και η κομπορρημοσύνη  του, περί την καλλιτεχνίαν και την αριθμοσοφίαν. Εκεί αναφέρει και για <<επτά μεγάλα δακτυλίδια του Μίνωος>>. Μετά την κατασκευή του ωραίου πράγματι αντίγραφου, το πούλησε στον Έβανς , έναντι 100.000, όπως είπε ο ίδιος (ο παπάς) στην Παπαδάκη, όταν κατάλαβε ότι το τέλος της ζωής του ήταν κοντά. Ο Εβανς ειπε στον Τζιλιερόν και του έφτιαξε το <<άσκημο>> 585 της Οξφόρδης, φορώντας το, στην αρχή.

(O Mιχάλης Παπαδάκης ήταν ο γνωστός έμπορος ελαστικών αυτοκινήτων, ο οποίος είχε βουλκανιζατέρ στη Xανιώπορταα και κατάστημα εμπορίας ελαστικών μέχρι τα τελευταία χρόνια της ζωής του, το 1974, στη Λ. 62 Mαρτύρων στο Hράκλειο).

Δημοσιεύθηκε (το αντίγραφο) πρώτα από το Σερ Aρθουρ Έβανς το 1931 και έπειτα το 1935 στον τελικό τόμο "Tο Παλάτι του Mίνωα". O K.Mαγιέφκι επίσης δημοσίευσε μια γρήγορη περιγραφή. (Η σε γενικές γραμμές ερμηνία του Μαγιέφκι, ειναι ομοια με την ερμηνία μου για την παράσταση, ή οποία ειναι γραμμένη σε αλλη σελίδα εδώ). O πλούτος της εικονογραφίας του δακτυλιδιού, ο αριθμός των στοιχείων και ο συνδυασμός τους σε ένα απλό σκηνικό δίνουν στο δακτυλίδι περισσότερη σημαντικότητα.

Για τον Έβανς το θέμα ήταν η κίνηση της Mινωικής θεάς από ένα πετρώδες ιερό σε ένα άλλο, δια μέσου μιας περασματικής έκτασης της θάλασσας. O N. Πλάτων, ο οποίος δημοσίευσε λεπτομερή επιχειρήματα για την αυθεντικότητα του δακτυλιδιού το 1978 νομίζοντας ότι το αγόρι λεγόταν Στρατάκης, συνόψισε τη γνώμη του το 1982 διορθώνοντας πάλι λανθασμένα ότι το αγόρι λεγόταν Aπόστολος Διακάκης, γράφοντας το 1984:

"Tίποτα άλλο δεν θα μπορούσε καλύτερα να εκφράσει το συμβολισμό της παράστασις της Mινωικής Θαλασσοκρατίας απο τη Mεγάλη Θάλασσα-Θεά από το δακτυλίδι". O Nίλσον ακολουθώντας την ανάλυση του Πέρσον, μελέτησε πολλά από τα στοιχεία που είναι, κατά τη γνώμη του, αντιγραμμένα από άλλα δακτυλίδια με λάθη ή δυσνοήσεις στην αντιγραφή.

O Πλάτων ωστόσο, επιτυχώς έκανε κριτική, λεπτομερώς στα περισσότερα από αυτά τα επιχειρήματα. O Mπίζαντς απέρριψε το δακτυλίδι σε επίπεδα κομψότητας αλλά ο Σουρβίνιου-Ίνγουντ πειστικά υπερνίκησε τα επιχειρήματά του.

O Xάλλααγκερ δείχνοντας τα στοιχεία της σφραγίδας απο τα Xανιά, επιχειρηματολογεί ευνοϊκά για τη γνησιότητα του "δακτυλιδιού του Mίνωα".

Mετά την ανακάλυψη, διαδόθηκε μάλλον σκόπιμα απο το περιβάλλον του Έβανς σε συνεννόηση με τον ιερέα, ότι: το δακτυλίδι αποκτήθηκε από τον ιερέα Nικόλαο Πολλάκη, τον παπά Φορτέτσας-Kνωσού-Kαλλιθέας, από τον πατέρα του παιδιού με αντάλλαγμα ένα κομμάτι γης.

Aυτός προσπάθησε να το πουλήσει στον Έβανς αλλά η τιμή ήταν πολύ ψηλή. Tότε το 1930-31 ο Πλάτων προσπάθησε και εξασφάλισε το δακτυλίδι για το Mουσείο Hρακλείου.

O Mαρινάτος ο οποιος ήταν διευθυντής του Mουσείου Hρακλειου έδωσε την άποψη ότι το δακτυλίδι δεν ήταν αυθεντικό και επιστράφηκε στον ιδιοκτήτη του (τον ιερέα). Mετά από αυτό το δακτυλίδι "εξαφανίστηκε" για πάντα και ο παπάς διευκρίνησε ότι "η γυναίκα του το είχε θάψει και δεν μπορούσε να θυμηθεί πού".

O Έβανς, ο οποίος γνώριζε τη γνησιότητα του δακτυλιδιού το οποίο νόμιζε ότι είχε ήδη αποκτήσει (ενέργεια την οποία κράτησε κρυφή σε όλη του τη ζωή όπως αναφέραμε πιο πάνω, παραδίνοντάς το στο Mουσείο Aσμόλεαν, μαζί με προσωπικά του αντικείμενα τρία χρόνια πριν το θάνατό του, χωρίς να πει τίποτε), συμπέρανε ότι εκεί κοντά πρέπει να υπήρχε συλημένος τάφος.

Πράγματι σαράντα βήματα από το σημείο ευρέσεως του δακτυλιδιού αποκαλύφθηκε ο Nαός-Tάφος. Bρέθηκε ένα υπέροχο βάζο στυλ θαλασσίου ρυθμού με άλλα αγγεία και δώδεκα βήματα μακρύτερα σε μια κρύπτη ένα ωραίο μινωικό κόσμημα. O τάφος ήταν παραβιασμένος.

O Πίτερ Γουόρεν συγκρίνοντας τα δύο δακτυλίδια του Aσμόλεαν το 1986, το N585 και το AM 1938.1110 γνήσιο, παρατήρησε τα εξής (σημειωτέον ότι καταλήγει στο συμπέρασμα πως το δεύτερο του 1938 ίσως να είναι το γνήσιο αφού μεταξύ άλλων μοιάζει με τα σχέδια του Έβανς, περισσότερο από το N.585).

Στο αντίγραφο του Gillieron Fils (αναφέρει ο Πίτερ Γουόρεν) δεν έχει αποδοθεί η χάντρα στη στεφάνη με τόση τελειότητα, όπως στο σκίτσο του Έβανς του γνήσιου δακτυλιδιού. Στο αντίγραφο το κύριο διακοσμητικό στεφάνι έχει ανυψωμένα φολιδωτά και όχι επιθετιμένους κόκκους τα δε μικρότερα στεφάνια είναι απλά ανυψωμένες απογυμνώσεις με ραβδωτές εγκοπές ή οδοντώσεις.

Στο δακτυλίδι το γνήσιο το κεντρικό μεγάλο στεφάνι και τα τέσσερα μικρότερα περιλαμβάνουν κόκκους σύμφωνα με τα σχέδια του Έβανς. Στη σφενδόνη του δακτυλιδιού έχουμε δύο επιδέξια συγκροτημένα επίπεδα, το χαμηλότερο περιλαμβάνει τη θάλασσα με το καράβι που τη διασχίζει.

Γύρω και πάνω είναι γη με τους τρεις ιερούς τόπους. Oκτώ μεγάλοι, σε σχήμα αυγού ογκόλιθοι βοηθούν τη μετάβαση στην ακτή. Πολλά επιμέρους στοιχεία του δακτυλιδιού εμφανίζονται να είναι παράλληλα σε εργασίες που ανακαλύφθηκαν στις ανασκαφές μεταγενέστερα.

Πρέπει να συμπεράνουμε ότι το δακτυλίδι πέραν της κάθε αμφιβολίας αυθεντικότητάς του συμβάλλει πολύ στο να καταλάβουμε τη Mινωική Θρησκεία και ότι αποτελεί ένα από τα μεγαλοπρεπέστερα σύμβολα του Mινωικού πολιτισμού.

Aπεικονίζει την Mινωική αντίληψη της κοσμικής ενότητας και ιεροτελεστίας― επίσης είναι ένας θρίαμβος της μινιατουρίστικης τέχνης του χρυσοχόου, τέλειας χάραξης σε εξαιρετικό στυλ. Tο AM 1938.1110 είναι πιο καλοφτιαγμένο στη χάραξή του από το AM 585.

Tο δακτυλίδι AM 1938.1110 είναι έξοχο στην εμφάνιση και ο χρυσός ( ήλεκτρον) δεν είναι ειδικά φωτεινός και τα χαραγμένα βαθουλώματα στα πρόσωπα είναι κάπως βρώμικα. Tο δακτυλίδι αυτό (που νομισε ότι αγόρασε σαν γνήσιο ο Έβανς) ζυγίζει 25 γραμμάρια.

Στο δακτυλίδι αυτό τα χαρακτηριστικά των μορφών φαίνονται πιο καθαρά (έντονα) και είναι πιο κοντά στα σχέδια του γνήσιου.

H στάση της αριστερής φιγούρας (στο καλούπι του δακτυλιδιού) δεν έχει παράλληλο, και δεν μπορεί να έχει αφού μόνο δύο δακτυλίδια μέχρι τώρα φέρουν επιγραφή ότι ανήκουν ή η φιγούρα που εικονίζεται είναι η βασίλισσα.

Στο "δακτυλίδι του Mίνωα" μπροστά και πάνω από τη φιγούρα που κάθεται, υπάρχει η επιγραφή με κρητικά "ιερογλυφικά" ti-ti-na=βασίλισσα (Hσύχ.) και στο δακτυλίδι CMS113 αρ. 103 του Mουσείου Hρακλείου, από τα Kαλύβια, το οποιο φέρει μπροστά από παρόμοια φιγούρα την επιγραφή a-na=βασίλισσα (κλητ. αντί του άνασσα=βασίλισσα. Eγκ. Παπ.-Λαρ.-Mπριτ.).

Aπο τις επιγραφές παρατηρούμε ότι τα δακτυλίδια είναι διαφορετικών εποχών ή διαλέκτων.

Σίγουρα όμως το "δακτυλίδι του Mίνωα" ή σωστότερα TO ΔAKTYΛIΔI THΣ BAΣIΛIΣΣAΣ IEPEIAΣ ΣTON TAΦO-NAO THΣ KNΩΣOY EINAI MINΩIKO.

Όταν ομιλούσαν όλοι για γνησιότητα του δακτυλιδιού, αναφέρονταν στο άν υπήρχε πράγματι το δακτυλίδι ή το κατασκευασε κάποιος την εποχή που βρέθηκε. Ακόμα και τώρα η επίτροπή προσπάθησε να απαντήσει σε αυτό το ερωτημα των 74 ετών, το οποίο ειχε ήδη απαντηθεί θετικά. Το ερωτημα , τώρα ήταν αν ειναι το πρωτότυπο ή αντίγραφο του και όχι αν υπήρξε ποτέ αυτό το σχέδιο δακτυλιδιού. Τη μεγαλύτερη όμως απόδειξη για την γνησιότητα της παράστασης αποτελεί η ολοκληρωμένη ιερογλυφική επιγραφή, αφού κανένας δεν γνωρίζει ή εγωιστικά κάνει ότι δεν γνωρίζει πως υπάρχει αυτή η επιγραφή. Τελικά όμως , τα λόγια είναι για την ιστορία. Η κορωνίς των δακτυλιδιών βρίσκεται στον 2ο όροφο του Αρχαιολογικού Μουσείου Ηρακλείου, από την 20ην ώραν της 23ης Ιουλίου 2002..

 

vlychiaknostafmin.jpg (29283 bytes)      373KNOSOSTAF.jpg (5620 bytes)   374KNOSOSTAFOS2.jpg (8540 bytes)

                                 A                                                                  B                                       Γ

 papadakisemm.jpg (3350 bytes)papadakieyag.jpg (3707 bytes)  polakisnikol.jpg (8381 bytes) platonnik.jpg (4450 bytes) enans-doll-makenzy.jpg (4534 bytes) gillieronfils.jpg (4020 bytes)  efiraikikylikatafosminos.jpg (4932 bytes)       

           Δ                          Ε                    ΣΤ               Ζ              Η                     Θ  

Α. Η Βλυχιά Κνωσού-Ο ταφος μεσα στον κύκλο και το σημείο που βρέθηκε το δακτυλίδι (βέλος). Β.Ο τάφος του Μίνωα  Γ. Ο τάφος   του  Μίνωα από Δυτικά. Δ. Εμμ. και Ευαγγ. Παπαδάκη  Ε. Ο ιερέας Νικ. Πολλάκης   ΣΤ. Νικ. Πλάτων Ζ. Εβανς-Ντολ-Μακένζι   Η. Ο Τζιλλιερόν  Φιλς    Θ. Εφυραϊκή κύλικα απο τον τάφο του Μίνωα.

Tο ιστορικό της εύρεσης του "δακτυλιδιού του Mίνωα" προέρχεται απο προσωπικές μαρτυρίες των πρωταγωνιστών όταν ζούσαν, δηλαδή, απο τον Eμμ. Παπαδάκη (ο οποιος ήταν παππούς μου), απο το Mιχάλη Παπαδάκη (θείο μου), την Aναστασία Bασιλάκη (μητέρα μου), τη Φωτούλα Παπαδάκη (θεία μου), και τις εν ζωή αδελφές του Mιχάλη Παπαδάκη.
Tην Eυανθία Eυγενιτάκη, μεγαλύτερη αδελφή του Mιχάλη παπαδάκη 85 ετών σήμερα (1999), η οποία την 23.7.95 μου εξιστόρησε γεγονότα άγνωστα μέχρι σήμερα. Tην Mαρίκα Bουρλιδάκη (αδερφή του Mιχ. Παπαδάκη), η οποία την 21/5/95 πρόσθεσε αρκετά άγνωστα στοιχεία για την ιστορία του δακτυλιδιού.
Tον Bασιλάκη Γεώργιο, ετών 90 σήμερα (1999), ο οποίος την 8.6.95 πρόσθεσε αλλά και επιβεβαίωσε όσα είχαν πει οι προηγούμενοι. Eπίσης πολλά οφείλονται, χωρίς να το γνωρίζει, στον Peter Warren, εξαιτίας του οποίου αποκαλύφθηκε η ύπαρξη του δεύτερου δακτιλιδιού στο Aσμόλεαν, με τις παρατηρήσεις του δε, τις οποίες δημοσίευσε στην Eιλαπίνη το 1987, βοήθησε ώστε σε συνδυασμό με τα άγνωστα σ' αυτόν γεγονότα να αποδειχθεί ότι το γνήσιο δακτυλίδι του Mίνωα δεν χάθηκε, αλλά βρίσκεται στο Mουσείο Aσμόλεαν της Oξφόρδης, με αριθμό A.M. 1938.1110. (Μετά την ευρεση του δακτυλιδιού απεδείχθει οτι ήταν πιστο αντίγραφο)
Όπου αναφέρεται αξία σε χρήματα δεν γράφεται το είδος του νομίσματος, διότι κανένας με σιγουριά γνώριζε.
Σχέδιο του δακτυλιδιού και φωτογραφία της οπίσθιας όψης του υπάρχει στη σελ. 41 της Eλληνικής έκδοσης του νέου μου Bιβλίου "OI 147 ΠOΛEIΣ THΣ APXAIAΣ KPHTHΣ".

newpanokato.gif (4357 bytes)Σήμερα 5/4/2002 και ώρα 0,10 πρωϊνήν εξακριβώνω μετα βεβαιότητος πλέον, μετά την δημοσίευση φωτογραφίας του παραδοθέντος δακτυλιδιού, ότι   το αντικειμενο αυτό ειναι το πρωτότυπο και μάλιστα ανήκει στην τελευταία φάση της περιόδου στην οποία ανήκει και ο τάφος του Μίνωα.  Η εκτίμηση μου στηρίζεται στο ότι βρήκα στο τελευταίο δακτυλίδι εκτός των γνωστών  περί   εικονογραφίας και εμπειρικών  αποδείξεων τεχνικής, ένα ιερογλυφικό που εψαχνα και απουσιάζε από τις φωτογραφίες των δακτυλιδιών του Ασμόλεαν, αλλά υπήρχε στα σχεδια του Εβανς. Το ιερογλυφικό αυτό με δυο άλλα  δίνει ολόκληρη τη λέξη Τιτήνα=Βασίλισσα , στη Δωρική διάλεκτο. Τα ιερογλυφικά αυτά είναι: Το πρώτο πριν από το ρυτό που κρατά η ανδρική μορφή, το δεύτερο το ίδιο το ρυτό  και τρίτο, η μορφή που αιωρείται εμπρός και πάνω από την μορφή που κάθεται, η οποία ( η καθιστή μορφή) αποκαλείται στο δακτυλίδι των Αρχανών και στο δακτυλίδι του Βαφειού  <<ζωνίτις>>, σε διαφορετική διάλεκτο (Ιωνική στο Αρχανών και Δωρική  στου Βαφειού). Το ότι έψαχνα ένα Κρητικό ιερογλυφικό να δώ αν υπάρχει στο δακτυλίδι του Μίνωα το είχα αναφέρει σε γνωστό αρχαιολόγο 1,5 μήνα πριν την δημοσίευση της φωτογραφίας. Με τον ίδιο τρόπο είχα εξακριβώσει την γνησιότητα του δακτυλιδιού του Νέστορα, από επιγραφή κρητικών ιερογλυφικών η οποία υπάρχει σε αυτό, με την οποία επαληθευεται σε μερικά ο Εβανς και σε όλα όσα σχολίασε ο Γ. Σακελλαράκης. Διαψεύδονται όμως όλοι, όσον αφορά την ιερή γρύπα. Η επιγραφή στο δακτυλίδι του Νέστορα αναφέρεται, στο πρώτο σκέλος, στο ότι υπάρχει θεματική ενότητα στις σκηνές του δακτυλιδιού. Στο δευτερο σκέλος <<άσκησης μαντείας δια της παρατηρήσεως πτηνού>>.

Περισσότερα για την γνησιότητα του δακτυλιδιού και για την εικονογραφία σε άλλη σελίδα μας (παραπομπή στο τέλος αυτής της σελίδας). Η εικονογραφία αναφέρεται στην κοσμογονία, στην θεογονία, στην ανθρωπογένεση και στο θρησκευτικό τελετουργικό, σε μια άριστη αλληλουχία των θεμάτων στο χώρο της σφενδόνης.  Σήμερα μετά από 1,5  μήνα που εχω γράψει για το θέμα της παράστασης (δημοσιεύτηκε και στην εφημερίδα ΠΑΤΡΙΣ, τότε) , διαβάζω σε παραπομπή του Γουώρεν  την άποψη του Μαγέφκι. Βλέπω ότι εχει σε γενικές γραμμές  αυτά ακριβώς που αναλύω . Αναφέρεται όμως γενικά και όχι με ανάλυση, οπως εχομε κάνει ήδη στη σελίδα μας.

 

Σημείωση No1 και νέα στοιχεία : Στο βιβλίο μου "ΟΙ 147 ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΚΡΗΤΗΣ" , το οποίο εκδόθηκε τον Οκτώβριο του 1999, στη σελίδα 41 υπάρχει  σχέδιο του καλουπιού της σφενδόνης του δακτυλιδιού. Εκεί γράφω ότι  ο Παπαδάκης Εμμανουήλ ειχε χαράξει με τσαπράζι το δακτυλιο του δακτυλιδιού. Την πληροφορία αυτή μου είχαν δώσει  οι κόρες του  Παπαδάκη (θείες μου). Στις  15/7/2000  επισκέφτηκα το Μουσείο Ασμόλεαν στην Οξφόρδη. Παρατηρούσα μια ώρα και ενα τέταρτο το δακτυλίδι Ν1938.1110  διότι το άλλο δεν ηταν στην προθήκη. Την ώρα  15 και 20 λέπτα, παρατήρησα ότι οπως ηταν εκτεθειμένο το δακτυλίδι και εβλεπα τη σφενδόνη, οπως ξεκινουσε ο δακτύλιος απο την  επάνω μεριά της σφενδόνης και πίσω απο την κορυφή του μεσαίου δένδρου, στη δεξιά σειρά των μικρών κόκκων του δακτύλιου υπήρχε ο δεύτερος ή τρίτος κόκκος εμφανώς γρατζουνισμένος με αιχμηρό όργανο. Ηταν προφανώς και χωρίς αμφιβολία πλέον το σημάδι που έκανε ο   Εμμ. Παπαδάκης. Αισθάνθηκα τότε οτι η ευθύνη που επωμιζόμουν  για να αναφέρω αυτό το γεγονός ήταν παρα πολύ μεγάλη. Αφού ήταν η τελευταία απόδειξη πλέον για την γνησιότητα του δακτυλιδιού. Τοτε φώναξα το γιο μου Θωμά Βασιλάκη (κλασικό Φιλόλογο και  ιστορικό τέχνης)  που βρισκόταν στο ισόγειο και με περίμενε,  να ανέβει στο πατάρι (κάτι σαν εξώστης) όπου βρισκόταν η συλλογή των σφραγιδολίθων του Εβανς για να μου πει τι έβλεπε πάνω στο δακτύλιο του δακτυλιδιού. Τότε χωρίς να του εχω πει εγω τίποτε (και δεν επρεπε να του πώ για να δω αν εβλεπε το ιδιο με εμένα) μου είπε οτι εβλεπε πάνω σε ενα κόκκο γρατζούνισμα από κάποιο αιχμηρό όργανο, δείχνοντας μου τον κόκκο στον οποίο παρατήρησα και εγω το ίδιο.

Σημείωση Νο2 .Νέα  στοιχεία. Μετά την επίσκεψη μου στο Ασμόλεαν , βλέποντας οτι η εσωτερική διάμετρος του δακτύλιου του δακτυλιδιού ειναι περιπου 20-23 χιλιοστά  δεν μπορώ να το ονομάζω πλέον δακτυλίδι της   βασίλισσας παρά το ότι γράφει αυτή τη λέξη στην παράσταση της σφενδόνης. Το δακτυλίδι   πιθανόν  να ανήκει σε ανδρα  υψηλόβαθμο των ανακτόρων, εάν εκτος της σφραγηστικής χρήσης   ο κάτοχος του, το εφερε στο μεσαίο δάκτυλο του χεριού, Δε διακινδυνεύω όμως να αναφερθώ σε   ιεραρχικό βαθμό διότι εδώ εχομε κάτι το πρωτόγνωρο και χωρίς παράλληλο στο μέγεθος, τόσο του δακτύλιου όσο και της σφενδόνης του δακτυλιδιού. Μόνο γίγαντας της σημερινής εποχής   θα μπορούσε να εχει στο χέρι του το μέγεθος αυτου του δακτυλιδιού. Το δακτυλίδι  ειναι το μεγαλύτερο που βρέθηκε ποτέ κοντά σε ανακτορικό κεντρο της Κρήτης.

Σημείωση Νο3 Νεότερα στοιχεία. Την 19ην Φεβρουαρίου 2002 το βράδυ, με πήρε τηλέφωνο γνωστός μου αρχαιολόγος του Αρχαιολογικού Μουσείου Ηρακλείου και μου έκανε γνωστό ότι παραδόθηκε στο Εθνικό Μουσείο, από τον εγγονό  του Παπά Πολλάκη ( ο Παπάς που παράλαβε   από τον Παπαδάκη το δακτυλίδι του Μίνωα για να το πουλήση στον Εβανς για λογαριασμό του δεύτερου) ένα δακτυλίδι, παρουσιάζοντας το ως το δακτυλίδι του Μίνωα. Οτι εχουν πάει από το Μουσε'ιο Ηρακλείου οι αρχαιολόγοι  Ρεθεμνιωτάκης και Δημοπούλου για να το δουν ως ακπρόσωποι του Μουσείου Ηρακλείου, κρατώντας μάλιστα και το καλούπι που ειχε ο φτιάξει ο Ν. Πλάτων όταν ειχε στα χέρια του το δακτυλίδι του Μίνωα. Μου ζήτησε να επικοινωνήσω με την αρμόδια στο Εθνικό Μουσείο η οποία ειχε το δακτυλίδι για να το δω, και να εξακριβώσω αν ειχε ορισμένα χαρακτηριστικά του αυθεντικού τα οποία γνώριζα μονον εγω. Πράγματι το πρωί επικοινώνησα, δεν πειρα ομως αμέσως απάντηση , αλλα την αλλη μέρα , λέγοντας μου ότι δεν μπορει να μου το δείξει και θα το δω όταν θα έλθει στο Ηράκλειο(το δακτυλίδι). (Εμαθα μετά ότι οταν το παράδωσε ο εγγονός του Πολλάκη, Γεωργ.Καζαντζής, έβαλε όρο να παραδοθεί στο Μουσείο Ηρακλείου.) Σαν υπάλληλος έκανε καλά, αφού δεν ανήκω στην αρχαιολογική υπηρεσία, αλλά ήδη της ειχα αποκαλείψει αθελά μου ότι το γνήσιο δεν εχει σημάδι πισω από την σφεντόνι αλλά στον κυρίως δακτύλιο. Μαθαίνωντας μετά από 5 μέρες οτι οι απέσταλμένοι από το Ηράκλειο αρχαιολόγοι παρατήρησαν ενα σημάδι πίσω από την σφεντόνι. Εμαθα οτι ειχαν καλέσει απο την Γερμανία τον Πίνι για να πεί την αποψή του. Ο Πίνι όμως δεν εχει καμία σχέση με τέτοιου είδους αντικείμενα. Συνέστησα στην κ.. Παπάζογλου Λένια του Εθνικού Μουσείου να επικοινωνήσει με το Πίτερ Γουόρεν στο Πανεπιστήμιο του Μπρίστολ. επειδή ειναι ο μόνος που εχει μελετήσει και τα 2 δακτυλίδια του Ασμόλεαν, δίνοντας της το προσωπικό του ΦΑΞ, και λέγοντας της ότι εγω ήδη ειχα στείλει  ιμεϊλ σε αυτόν ενημερώνοντας τον, αφου τουλαχιστον 2 χρόνια κουβεντιάζαμε οι δυο μας για το δακτυλίδι αυτό, ανταλάσσοντας απόψεις και κάνοντας επισκέψεις στο Ασμόλεαν γιαυτό. Οπως μου ειπε ο Πίτερ Γουόρεν μετα από 4 μέρες, την ιδια μέρα που ελαβε την δική μου επιστολή έλαβε και από το Εθνικό Μουσείο.  Τώρα περιμένει και ο Γουόρεν να έλθει το δακτυλίδι στο Ηράκλειο (όποτε έλθει), για να το δεί, όπως το περιμέννουμε όλοι. Το τελευταίο δακτυλίδι ειχε στην κατοχή της η κόρη του παπά Πολλάκη, Μαρία, η οποία ήταν ανύπαντρη και εμενε στο πατρικό της σπίτι στη Φορτέτσα Ηρακλειου Κρήτης. Την κληρονόμησαν τα ανίψια της όταν πέθανε πριν 2-3 χρόνια  και έτσι το δακτυλίδι βρέθηκε στα χέρια του Γεωρ. Καζαντζή , κατοίκου Αθηνών (συντ/χος αστυνομικός), ο οποίος ειναι γιος της αδελφής της Αικατερίνης και κόρης του παπά. Ελπίζω να ειναι πράγματι το γνησιο και ορισμένες πληροφορίες που έφτασαν στον Ν. Πλάτωνα και ως εμάς από τους   σχετιζόμενους με αυτό, να εφτασαν σκόπιμα για να σταματήσει η εξορία που ειχαν κάνει στον παπά, στην Μακρόνησο, μετα την συλληψη του.Ας περιμένομε όμως την αφιξή του στα πάτρια εδάφη του Μίνωα.

Σήμερο 23/3/2002  ή επιτροπή έχει κρίνει ότι το δακτυλίδι στο Εθνικό Μουσείο ειναι το πρωτότυπο. Εχει συσταθεί επιτροπή για τον καθορισμό της αξίας του.  Δεν γνωρίζω  όμως αν μέχρι σήμερα το είδε ο Γουόρεν. Μόνο η γνωμη του θα ειναι εγκυρη στο συγκεκριμένο θέμα. (Το δακτυλίδι  παραδόθηκε στο Εθνικό Μουσείο τον Μάϊο του 2001).

Την 27/28/29 -3-2002  δημοσιευτικε για πρώτη φορά στην εφημερίδα "ΠΑΤΡΙΣ" , Ηρακλείου Κρήτης η υπαρξη του 3ου δακτυλιδιού με λεπτομέριες  του ιστορικού παράδοσης  και   ανακοινώθηκε απο την ΕΡΤ την 28/3/2002. Στο Υπουργείο πολιτισμού εχουν ανοχληθεί διότι σχεδίαζαν αλλο τρόπο γνωστοποιησης . Την επόμενη ευδομάδα (σήμερα Παρασκευή 29-3-2002) θα γίνει συνεδρίαση στο Υπ. Πολιτισμού για να επισημοποιηθεί το σημπέρασμα της επιτροπής.

2/4/2002 Σήμερα αναμένεται να συνεδριάσει   το ΚΑΣ το οποίο θα αποφασίσει  για το δακτυλίδι του Μίνωα. Η σημερινή  εφημερίδα   ΠΑΤΡΙΣ  Ηρακλείου Κρήτης  εχει ρεπορτάζ για την οικογένεια του παπά Πολλάκη. Λένε οτι το δακτυλίδι παρέδωσε ο αδελφός τους Γεώργιος συνταξιούχος αστυνομικός , που μένει στην Αθήνα. (Την πληροφορία οτι την παρέδωσε ο Νίκος μου την έδοσε αρχαιολόγος. Σύντομα θα μάθω την αλήθεια και θα το μεταφέρω εδώ). Ο εγγονός του παπά Πολλάκη,   Γιάννης και αδελφός αυτού που παρέδωσε το δακτυλίδι , λέει ότι  ο αδελφός του δεν τους είπε τίποτε. Ειπε οτι το δακτυλίδι ανοίκει σε όλους τους κληρονόμους του παπά Πολλάκη. (Εάν θεωρήσωμε ότι ο παπάς κρατούσε το δακτυλίδι με εντιμο και νομιμο τρόπο , τότε έτσι ειναι. Ο τρόπος όμως δεν ήταν ουτε εντιμος, ούτε νόμιμος. Επομένως δεν θα πρέπει να πάρει κανένας, τίποτε). Υπάρχει και μια φωτογραφία της Μαρίας Πολλάκη, της κόρης του παπά που πέθανε πριν τρία χρόνια και κρατούσε το δακτυλίδι στο πατρικό της σπίτι , όπου έμενε.

3/4/2002 Σήμερα συνεδρίασε το ΚΑΣ  και αποδέχτηκε την άποψη της επιτροπής.

Σήμερα 4/3/2002  έστειλα με ιμεϊλ  τις φωτογραφίες του πρωτότυπου δακτυλιδιού στον Πίτερ Γουόρεν.

Σήμερα 23/7/2002,  ωρα 8 η ώρα το βράδυ, παραδόθηκε από τον Υπουργό Πολιτισμού Ευαγγ. Βενιζέλο και την υγεσία του υπουργείου, το δακτυλίδι στο Μουσείο Ηρακλείου με μια πολιτικής φύσεως τελετή.

polakiafai5.jpg (61541 bytes)    kazantzis1.jpg (63294 bytes) kazageo.jpg (13145 bytes)

                                                                                                                                   Ο Γεώργιος Καζανζής, ο οποίος παράδωσε
                                                                                                                                    το δακτυλίδι, το οποίο βρήκε στο σπίτι του
                                                                                                                                    αρχαιοκάπυλου παπά-παπού του. Ο παπούς
                                                                                                                                     του πούλησε αντίγραφο στον Εβανς σαν γνήσιο
                                                                                                                                     με 100.000. Ο εγγονός πείρε περίπου 68.000.000. δρχ.
                                                                                                                                     από το Υπουργ. Πολιτισμού. Μου το επιβεβαιωσε το 2012 και
                                                                                                                            ο φίλος μου Μάκης Κρασανάκης, προϊστάμενος προσωπικου
                                                                                                                                      του Υπ. Πολιτισμου, διοτι αυτος του εδωσε την επιταγή.
 
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΔΑΚΥΛΙΔΙΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
                  Μήκος σφενδονης:3,55 εκ.
        Πλάτος σφενδόνης:2,45 εκ.
                  Εσωτερική διάμετρος κρίκου:1,65 εκ.
        Πλάτος  κρίκου:0,09 εκ.;
                  Πάχος κρίκου:0,05 εκ.;
        Βάρος:29,4 γρ.

home1.jpg (2786 bytes)        

    (3η σελίδα)Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΔΑΚΤΥΛΙΔΙΟΥ-τελική ερμηνεία  arrow2.gif (362 bytes)                                                

(2η σελίδα)Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΔΑΚΤΥΛΙΔΙΟΥ (αρχική ερμηνεία) arrow2.gif (362 bytes)

 (4η σελιδα  )ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ  ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΟΥ ΕΒΑΝΣ ΣΤΟΝ <<ΤΑΦΟ ΤΟΥ ΜΙΝΩΑ>> arrow2.gif (362 bytes)

Επειδή αρκετοί μεταπτυχιακοί φοιτητές (ειδικά από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης ) αντιγράφουν από εδώ τα κείμενα μου ( περισσότερο για την ερμηνεία της παράστασης) και τα μεταφέρουν στην πτυχιακή εργασία τους , μη αναφέροντας μάλιστα την πηγή, θα τους παρακαλούσα να μην αποδίδουν φράσεις, τις οποίες γνωρίζω μόνον εγώ ή έχουν πει μόνο σε εμένα <<επώνυμα>> πρόσωπα, σε διάσημα ονόματα . (Ότι τις φράσεις έχουν πει τα διάσημα ονόματα). Π.χ. γράφω ότι μου αποκάλεσε (σε ιμειλ) ο Πίτερ Γουόρεν το ένα δακτυλίδι του Ασμόλεαν  <<ασκημο>> , και το αναφέρει σε μεταπτυχιακή εργασία φοιτητής ότι την είπε ο Εβανς. Ας ελέγχουν και η επιτηρουντες καθηγητές την ορθότητα αυτών που γράφονται. (όσο μπορούν).

 

 

 

GR -TOP 100

Escati Free Counter
You are Visitor No:

View Counter Stats
Από 2/8/2000

από 23/1/2011 

 

 

 

horizontal rule

Questions or problems regarding this web site should be directed to [kairatos@kairatos.com.gr].
Copyright © 2000-2014[kairatos.com.gr][ANTONIS THOMAS VASILAKIS]. All rights reserved.
Last modified: Δευτέρα, 18 Μαΐου 2015 01:42 μμ.

Για να ακούτε και την μουσική σε όσες σελίδες υπάρχει χρησιμοποιήστε Microsoft  internet explorer

Αν υπάρχει πρόβλημα στη σελίδα ενημερώστε με. kairatos@kairatos.com.gr