Ο μινωικός αποικισμός.

Η ελληνική παράδοση μιλά συχνά για εγκαταστάσεις Κρητών, υπό την αρχηγία βασιλέων και πριγκίπων της εποχής του Μίνωα, στον αιγαιακό νησιώτικο χώρο. Ο Ραδάμανθυς π.χ., εγκαταστάθηκε στην Εύβοια και η ακολουθία του σε μικρότερα νησιά (ο Στάφυλος στην Πεπάρηθο - σημερινή Σκόπελο -, ο Οινοποίων στην Χίο, ο Άνιος στη Νάξο, ο Ευάνθης στη Θάσο). Αυτοί έφεραν μαζί τους και μετέδωσαν τη γνώση της καλλιέργειας των δημητριακών, του αμπελιού και της ελιάς. Ο ίδιος ο Μίνωας, κατά την αρχαία περάδοση, ίδρυσε αποικίες στην Κέα και τη Μεγαρίδα. Πολλές πόλεις με την ονομασία “Μινώα” υπήρχαν στα νησιά του Αιγαίου και στην περιοχή της δυτικής Μεσογείου. Ο Αλθαμένης εγκαταστάθηκε στη Ρόδο, ο Σαρπηδών μετανάστευσε στη Λυκία, ενώ ο Μίλητος ίδρυσε ομώνυμη πόλη στην Καρία. Οι Κάρες και οι Λύκιοι είχαν πάντοτε θεωρηθεί κρητικής καταγωγής και πολλά τοπωνύμια της ΝΔ Μικράς Ασίας και της Κρήτης, είναι συγγενικά. Αλλά και τα πιο σημαντικά ελληνικά ιερά, των Δελφών, της Ολυμπίας και της Ελευσίνας, συνδέονται σε ορισμένους μύθους με την Κρήτη. Στα Κύθηρα, η λατρεία της Αφροδίτης ήταν πολύ συγγενική με εκείνη της μινωικής θεότητας, όπως και η λατρεία της Παφίας Αφροδίτης, στην Κύπρο.

Έμμεσο συσχετισμό με την Κρήτη δείχνουν παραδόσεις για την προέλευση των μυκηναϊκών δυναστειών από μακρινές χώρες, την Αίγυπτο, τη Φοινίκη και τη Λυκία, όπου είναι γνωστό ότι υπήρχαν μινωικές εγκαταστάσεις. Οι Μινύες, με όνομα συγγενικό με εκείνο του Μίνωα, εγκαταστάθηκαν στην Ιωλκό και ο πολιτισμός τους είχε κρητομυκηναϊκό χαρακτήρα. Οι ανασκαφικές έρευνες απέδειξαν ότι κάτω από τον μυθικό μανδύα κρύβεται η ιστορική πραγματικότητα της αποικιακής εξάπλωσης των Μινωιτών. Στη Μήλο, π.χ., ιδρύθηκε στις αρχές της Νεοανακτορικής εποχής μια από τις σπουδαιότερες αποικίες. Η ακμή του λεγόμενου δεύτερου οικισμού της Φυλακωτής, με στοιχεία πολύ γνώριμα από την κρητική αρχιτεκτονική, συμπίπτει με τη δεύτερη νεοανακτορική φάση. Την ίδια εποχή άκμασε, στην Αγία Ειρήνη της Κέας, ένας πολύ ανάλογος οικισμός, προστατευμένος προς το εσωτερικό με τείχος που είχε πύλες και πύργους, όπως της Φυλακωτής. Πολύ ιδιότυπο είναι το ιερό του κοντά στην ανατολική πύλη, με πρόναο, σηκό, άδυτο και δωμάτια διακονικού, στο οποίο αποκαλύφθηκαν τα μεγαλύτερα γνωστά πήλινα ειδώλια της μινωικής θεάς. Στη Θήρα, στη θέση Ακρωτήρι, ανακαλύφθηκε κάτω από παχύ στρώμα ελαφρόπετρας και τέφρας ένας από τους σημαντικότερους και καλύτερα διατηρημένους μινωικούς οικισμούς του Αιγαίου. Ο πλούτος των οικιών του, με τα δύο ή τρία πατώματα, τις ωραίες τοιχογραφίες και τις μεγάλες αποθήκες τους, δείχνει εκλεπτυσμένη ζωή, ανάλογη με την ανακτορική της Κρήτης. Στη Σκόπελο ανακαλύφθηκε βασιλικός τάφος με κτερίσματα κρητομυκηναϊκής τέχνης στην τοποθεσία Στάφυλος. Στα Κύθηρα ανασκάφηκε κρητική αποικία. Στη Ρόδο, στη θέση Τριάντα, υπήρχε μινωικός οικισμός, ενώ μινωικοί λαξευτοί τάφοι βρέθηκαν στην Κώ και στην Κάρπαθο. Εγκαταστάσεις που δείχνουν στενή σχέση με τον μινωικό πολιτισμό βρέθηκαν στη Μίλητο και στην Ιασό της Καρίας και πραγματικές μινωικές αποικίες στη Φοινίκη, ιδίως στην Ουγκαρίτ (σημερ. Ρας-Σάμρα). Ο μινωικός πολιτισμός δίδαξε πολλά στους Αχαιούς, που μπορεί να ήταν ένοχοι για το χαμό του. Στις Μυκήνες βρέθηκαν αρκετά είδη, που μιλούν για την κρητική επίδραση. Οι Αχαιοί διδάχτηκαν από τους Κρητικούς τη γεωργία και τη ναυτιλία. Οι Αχαιοί ήταν μαχητικοί. Οι Μυκήνες είναι φρούριο. Μέχρι σήμερα διατηρούνται τα κυκλώπεια τείχη των. Ο μυκηναϊκός πολιτισμός δεν διατήρησε τη φινέτσα του μινωικού.

1on.gif (2742 bytes)

Escati Free Counter
You are Visitor No:

View Counter Stats
Από 1/12/2000