ΤΗ ΣΠΑΡΤΙΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΛΥΤΤΙΩΝ ΑΠΟΔΕΙΚΝΥΕΙ

ΤΕΤΡΑΠΛΕΥΡΗ ΣΦΡΑΓΙΔΑ < ΙΕΡΟΓΛΥΦΙΚΩΝ> ΑΠΟ ΤΗ ΛΥΤΤΟ.

 

Τα σχέδια προέρχονται από την σελίδα 55 του βιβλίου << ΓΡΑΜΜΙΚΗ Β και συγγενικές γραφές>> του JOHN CHADWICK.

lytttossfragida.jpg (15846 bytes)

Τα τέσσερα πρόσωπα μιας σφραγίδας που βρέθηκε κοντά στη Λύττο.

 

Α)re-ko ma-ja = Ιερεύς της Μαίας, της μητέρας του Ερμή.

Β)pi-le-ma= πίλημα = κάλυμμα του κεφαλιού κατασκευασμένο από παρόμοιο ύφασμα (όπως στο ρασιδάκι).

Γ)da-ma-ka-so = da-ma ka-so >da-m(i)a ka-so = φόρεμα για την Μεγάλη Μητέρα, Δάμια (τη θεά της γονιμότητας των Σπαρτιατών)

Δ)re-wa-si = ραφάσι >το ραμμένο με ραφίδα από ποικιλτή.

Η τετράπλευρη σφραγίδα βρέθηκε κοντά στη Λύττο, πιθανώς σε θέση όπου βρισκόταν ιερό της Μεγάλης Μητέρας Δάμιας - Μαίας (μητέρας του Ερμή).Το αντικείμενο ανήκε στο ιερό αυτό και παραδινόταν στον εκάστοτε ιερέα για να γνωρίζει τι πρέπει να φορά κατά τις ιεροτελεστίες στη λατρεία της Σπαρτιάτικης και της Αρκαδικής Θεότητας.

Έχομε εδώ τον Ιερέα της Μεγάλης Μητέρας των Σπαρτιατών Δάμιας και της Μαίας της μητέρας του Ερμή, με πίλο, με φόρεμα για την λατρεία των δύο μητέρων (σε ένα πρόσωπο), το οποίο έφερε ποικίλματα. Η εορτή περιβλήματα που γινόταν στην Λύκτο πρέπει να είχε σχέση με την γιορτή αυτής της μητέρας και με την θυσία χοίρων που γινόταν στην διάρκεια αυτής.

Παρόμοιες σφραγίδες και επιγραφές έχουν βρεθεί σε πολλά μέρη της Κρήτης, στις οποίες αφού πρώτα αναφέρεται σε πιο απευθύνονται, δίνονται οδηγίες για την ενδυμασία που πρέπει να φέρει κατά τις τελετουργίες, όπως επίσης πως πρέπει να γίνεται το τελετουργικό και σε ποιες μέρες. Παράδειγμα η επιγραφή στην πέτρα των Μαλίων και η τετράπλευρη σφραγίδα από το Μύρτο Ιεράπετρας, που βρίσκονται στο Μουσείο Ηρακλείου. Όσον αφορά το κάλυμμα της κεφαλής ο ιερέας του Ερμή στα Μάλια έχει το ίδιο με τον ιερέα της Δάμιας (θεά της γονιμότητας στη Σπάρτη) και της Μαίας (μητέρα του Ερμή ) από τη Λύττο, και από το ίδιο μάλιστα υλικό κατασκευής, το οποίο μοιάζει με τα λεγόμενα ρασιδάκια που κατασκευάζονται ακόμα αλλά σπάνια στα Νότια από τη Λύττο χωριά της επαρχίας πεδιάδος Ηρακελίου Κρήτης . Το είδος δε του ενδύματος και ο τρόπος κατασκευής που κράτησε μέχρι τις μέρες μας στους κοντινούς ορεσίβιους, ίσως να προέρχεται από αυτή την παλιά εποχή. Την εικόνα αυτής της ενδυμασίας βλέπομε ως ένα σημείο (στο κεφάλι) στον λατρευτή του Κατσαμπά Ηρακλείου, ο οποίος είναι ο περιγραφόμενος στην πέτρα των Μαλίων, ιερέας Δαϊτης.

Α Ν Α Λ Υ Σ Η

ΛΕΞΕΙΣ Α ΠΛΕΥΡΑΣ

Ρέκτης,ο.και δωρ.τύπος ρεκτάς (ρέζω).=Ιερεύς

μαία,η=1.η τροφός, η παραμάνα 2. η μητέρα 3.το φυτό λεπίδιο 4.(ως κύριο όν) η Μαία, η μητέρα του Ερμού.

Μαία ή Μάι ή Μαιάς,η.η μητέρα του Ερμή,από την οποία ο θεός πήρε την επωνυμία <<Μαιάδης>> ή <<Μαιαδεύς>>.

Στον Όμηρο (Οδ.ξ435),αναφέρεται ως η μεγαλύτερη από τις 7 Πλειάδες, κόρες του Άτλαντος και της Ωκεανίδας Πλειόνης. Οι παραδόσεις για την Μαία επιχωριάζουν στο όρος Κυλλήνη, όπου πίστευαν ότι ως Ορεία νύμφη απέκτησε από τον Δία τον Ερμή. Λατρευόταν όμως και σε όλη την Αρκαδία, γιατί κατά τον μύθο η ίδια ανέθρεψε τον Αρκάδα τον γενάρχη των Αρκάδων, γιο του Διός και της Καλλιστώς.

ΛΕΞΕΙΣ Β ΠΛΕΥΡΑΣ

πίλημα,το. χοντρό ύφασμα από συμπιεσμένες με ειδική τεχνική τρίχες ζώων, κετσές. Κάλυμμα του κεφαλιού κατασκευασμένο από παρόμοιο ύφασμα.

ΛΕΞΕΙΣ Γ ΠΛΕΥΡΑΣ

Δαμία και Δαμοία,η.Θεά της γονιμότητας στην Αίγινα και τη Σπάρτη.(Εδώ να θυμηθούμε ότι οι κάτοικοι της Λύττου ήταν Σπαρτιάτες)

κάσος και κάσσος,ο. Χοντρό μάλλινο ύφασμα ή φόρεμα.

ΛΕΞΕΙΣ Δ ΠΛΕΥΡΑΣ

Ραφίδα = βελόνα για ράψιμο. Ραφιδεύω = ράβω χρησιμοποιώντας ραφίδα, συρράπτω, προσράπτω. Ραφιδευτής = ο ποικιλτής, αυτός που κεντάει πρόσθετες παραστάσεις σε υφάσματα και ενδύματα. Ραφή = η πτύχωση που γίνεται για να τοποθετηθεί πόρπη.(ραφ- του ράπτω + καταλ.-ή). Ραφάσσει (κατά τον Ησύχ.) <<πλανάται))

ΑΝΤΩΝΗΣ ΘΩΜ. ΒΑΣΙΛΑΚΗΣ

Ερευνητής προϊστορικών γραφών

Βλυχιά Κνωσού

Ηράκλειο - Κρήτης

Τηλ. 081-235.509 FAX 081-321.337

E-mail : kairatos@hol.gr

home1.jpg (2786 bytes)

Escati Free Counter
You are Visitor No:

View Counter Stats από 30/11/2000