ποταμός "Καίρατος" στην Κνωσό

ΚΝΩΣΟΣ ΚΡΗΤΗ - kairatos river - KNOSSOS CRETE

 

 

Η ΕΠΙΓΡΑΦΗ ΓΡΑΜΜΙΚΗΣ Α' ΣΕ ΧΑΛΚΙΝΗ ΦΙΑΛΗ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΧΑΝΙΩΝ

ΜΕ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΤΟΝ ΤΣΟΥΤΣΟΥΡΟ Η ΤΟΝ ΚΟΦΙΝΑ

ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΛΛΟΓΗ Κ. ΚΑΙ Μ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ

lin_abasa.jpg (3046 bytes)

Στα πεπραγμένα του Ε' ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΚΡΗΤΟΛΟΓΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ που έγινε το 1981 στόν Αγιο Νικόλαο Κρήτης , και εκδόθηκαν στό Ηράκλειο το 1985 σε τρείς τόμους, υπάρχει ανακοίνωση της κ. Μεταξίας Τσιποπούλου ,αρχαιολόγου, με την οποία παρουσιάζει την ενεπίγραφη << φιάλη>> του Μουσείου Χανίων Κρήτης.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση το αγγείο δωρήθηκε στο Μουσείο Χανίων από τους κ,κ Κων/νο και Μαρίκα Μητσοτάκη.

Πρόκειται για χάλκινη φιάλη. Εχει ύψος 4.35 εκ., διάμετρο 16,5 εκ., πάχος τοιχώματος 2 χιλ.Το βάρος της είναι 125 γρ. και λείπει τμήμα του τοιχώματος. Στο χείλος εξωτερικά φέρει εγχάρακτη διακόσμηση τρέχουσας σπείρας, και κάτω από αυτή, επιγραφή σε Γραμμική Α, αποτελούμενη από δεκαέξi σημεία (αρ.Μουσείου Χανίων Μ385). Οι δωρητές δίνουν την πληροφορία ότι το αγγείο προέρχεται από τον Κόφινα Μονοφατσίου Ηρακλείου. Πριν δωρηθεί στο Μουσείο Χανίων, ανήκε στην ιδιωτική τους Συλλογή αρχαίων, από το καλοκαίρι 1980. Συντηρήθηκε στο εργαστήριο του Μουσείου Χανίων.

Η κ. Μεταξία Τσιποπούλου συμπεραίνει μετά από συγκρίσεις με διάφορες άλλες φιάλες του Ελλαδικού χώρου : α) Την μοναδικότητα του αγγείου στον ελληνικό χώρο. β) Οτι η σπειρωειδής διακόσμηση προστέθηκε μετά την χάραξη της επιγραφής, σχεδόν σε μιά προσπάθεια να κάνουν το αγγείο να μοιάζει περισσότερο <<κρητικό>>, γ) Μιά κάποια αδεξιότητα στην χάραξη της σπέιρας και της επιγραφής, που δεν συμφωνούν με την πολύ προσεγμένη κατασκευή του αγγείου. Επίσης αναφέρει : Η υπόθεση ότι είναι δυνατόν να πρόκειται γιά Αιγυπτιακό αγγείο, το οποίο κάποιος κρητικός, αφού του πρόσθεσε την επιγραφή και το διακόσμησε με την σπείρα, το αφιέρωσε σε ένα ιερό κορυφής, αν και τολμηρή, είναι ιδιαίτερα βολική, γιατί εξηγεί τα προηγούμενα προβλήματα.

Με την παραπάνω υπόθεση της κ. Τσιποπούλου συμφωνώ, εκτός από το χώρο που βρέθηκε το αντικείμενο. (Πιστεύω ότι οι αρχαιοκάπηλοι  ανάφεραν στον κ.Μητσοτάκη , οτι το αντικείμενο ειναι από τον Κόφινα, γενικά, χωρίς να πούν αν ήταν απο  την κορυφή  ή   τους πρόποδες οπου το σπήλαιο Ειλειθυίας. Αν και ειναι γνωστό ότι οι ίδιοι αρχαιοκάπηλοι   έσκαβαν σε όλο τον Κόφινα.)

Σύμφωνα με τα λεγόμενα του ζεύγους Μητσοτάκη, την περιγραφή και το ιστορικό ανασκαφών που περιγράφει ο Πωλ Φωρ στο βιβλίο του <<Τα σπήλαια της Κρήτης>>, για το σπήλαιο <<η φυλακή του Βασιλιά>> ή << Σπέος Ειλειθυίας >> στον Τσούτσουρα, κοινότητα Καστελιανών Μονοφατσίου, το παρόν αντικείμενο πρέπει να προέρχεται από εκεί. Στο σπήλαιο (όπως γράφει ο Πωλ Φωρ ) έγιναν ανασκαφές 19 Φεβρουαριου 1962 από τον Ν.Πλάτωνα και Κ.Δαβάρα, 12-17 Μαρτίου 1962, και Κ.Δαβάρα, Σεπτέμβριο 1962, για να σωθούν όσα δεν πρόλαβαν να αφαιρέσουν οι αρχαιοκάπηλοι.

Τα συλλαβογράμματα στην επιγραφή διαβάστηκαν από τους LOUIS GODART- JEAN PIERRE OLIVIER, με τους οποίους, εκτός του ότι διαφωνώ σε μερικά σημεία της ανάγνωσης, διαφωνώ και στα συμπεράσματα τους:

1. Χρονολογούν το αγγείο στη νεοανακτορική εποχή και ειδικά στην ΥΜ 1 φάση, ενώ σύμφωνα με τα ευρήματα του σπηλαίου που αγνoούν, ανήκει στη ΥΜ ΙΙΙ φάση. Επίσης τονίζουν όλοι ότι αν δέν υπήρχε η επιγραφή που βοηθεί στην χρονολόγηση του αγγείου, θά ήταν δύσκολο να τό εντάξουμε στό ιστορικό του πλαίσιο. Αυτή η εκτίμηση ειναι λανθασμένη, διότι τα ιερογλυφικά , οι Γραμμικές καί τα Ελληνικά αλφάβητα , χρησιμοποιούνταν παράλληλα μέχρι και τους Ελληνιστικούς χρόνους από τους ιερείς (αντιπροσωπευτικό παράδειγμα ο Δίσκος της Φαιστού με την πινακίδα Γραμμικής Α που βρέθηκε δίπλα του, η οποία δίνει οδηγίες πως πρέπει να διαβαστεί ο Δίσκος, του οποίου το κείμενο είναι γραμμένο με τέχνασμα πάνω στα <<ιερογλυφικά>> και με Κρητικό αλφάβητο 5-3 π.Χ. αιώνα). 2. Λένε ότι πρόκειται για σπονδική φιάλη και ότι συγγενικά αγγεία χρησιμοποιήθηκαν για τον ίδιο σκοπό στην Μυκηναική περίοδο, όπως δείχνει η πινακίδα της Πύλου ΤΝ316. Σύμφωνα όμως με την μετάφραση του κειμένου της επιγραφής, την κατασκευή του αντικειμένου με τον ομφαλό και τον τρόπο που γινονται οι χοές, κατά τον Walter Purkert στο βιβλίο του << Η ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ>> σελ. 418, το αντικείμενο είναι φιάλη για χοές με κρασί στους χθόνιους θεούς, και στους νεκρούς. Πρέπει δε να προέρχεται από Αιγυπτιακό αφιέρωμα το οποίο διακόσμησε και έγραψε ιερέας για να δίνει οδηγίες στους ιερείς, οι οποίοι θα έκαναν την χοή ( πολές επιγραφές ιερογλυφικών και Γραμμικών Γραφών σε μοναδικά αντικείμενα της Κρητικής προϊστορίας δίνουν οδηγίες σε ιερείς και ιέρειες πως πρέπει να ντίνονται , πως πρέπει να φέρονται και πως πρέπει να τελούν το αναλογο τελετουργικό σε διάφορες τελετές). Εχομε δηλαδή Αιγυπτιακό αντικείμενο όπως δείχνει η ανάλυση του χάλκινου δείγματος στο εργαστήριο του Εθνικού Αρχαιολογικου Μουσείου, ( εκτός και αν για τη κατασκευή του, ελιωσαν άλλο αντικείμενο , φερμένο από την Αιγυπτο ), με διακόσμηση και γραφή Κρητική, Γραμμικής Α, από έναν ιερέα του σπηλαίου <<Σπέος Ειλειθυίας>> στον Τσούτσουρα Μονοφατσίου, στους πρόποδες του Κόφινα, κοντα στην Θάλασσα, 60 μέτρα από την γραμμή του θερινού αιγιαλού. Το αγγείο σήκωνε ό ιερέας ψηλά, συμφωνα με την επιγραφή , με τα δύο χέρια βάζοντας τους αντίχειρες στον όμφαλό για να το κρατά σταθερα αφού ήταν γεμάτο με δαφνίτη οίνο, και το αδειαζε γέρνοντας το με τους δείκτες των χεριών και τα υπόλοιπα δάκτυλα. Στό σπήλαιο βρέθηκαν εκτός των άλλων, αφιερώματα αιγυπτιακής προέλευσης, βάρκες, ειδώλια και σκαραβαίοι. Επίσης ιθυφαλλικές μορφές αγκαλιασμένα ζευγάρια και πήλινες νεκρικές βάρκες.

Το ότι εδώ έχομε χθόνια λατρεία , δεν πρέπει να φαίνεται παράξενο, διότι και στην Αμνισσό στο σπήλαιο της Ειλείθυιας διαπιστώθηκε μια σταλαγμιτική και χθόνια λατρεία με προσφορές μελιού, τά οποία πλησιάζουν τη θεότητα αυτή (Ειλειθυία) προς τη μυστηριακή παράδοση και τη Δήμητρα. Επίσης τα Αιγυπτιακά αναθήματα δικαιολογούνται, αφου πόλεις όπως η Ινατος που είναι κοντά , είχαν σχέση με την Αιγυπτο, το όνομα της οποίας διαβάζω στην <<πλάκα του Αιγύπτιου μαθητή>> μαζί με άλλες πέντε πόλεις, στα νότια του νομού Ηρακλείου και την Ιτανο στην Ερημούπολη Σητείας.

Τά δεκαέξι συλλαβογράμματα δέν έχουν στιγμές ανάμεσα τους. Τά χωρίζω ( εκ πείρας πλέον ) σέ πέντε λέξεις των 3, 3, 4, 3 , 3 , σημείων. Ανάλογη περίπτωση έχομε στήν επιγραφή των δεκαεννέα σημείων, που είναι χαραγμένα στο χρυσό δακτυλίδι, από τό Μαυρο Σπήλιο της Κνωσού, μέ αξιόλογο κείμενο το οποίο παρουσιάσαμε σε άλλη σελίδα..

fialixanion.jpg (2452 bytes)

Η ΕΠΙΓΡΑΦΗ ΔΙΑΒΑΖΕΤΑΙ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΡΑΖΕΤΑΙ

1 2 3           4 5 6            7 8 9 10          11 12 13     14 15 16

a-mi-ko     ra-qa-wa     da-na-ma-ro      au-ta-de      ke-ni-za

άγαμος (μοναχός) με ειδικό ένδυμα (σαν χλαμίδα), με δαφνίτη οίνο, αγέρωχος να κενώσει ( να αδειάσει την φιάλη).

 ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ

a - mi - ko .Αμικτο > Αμικτος,-η,-ο . 1.Αυτός πού δε συνουσιάζεται, δέν έρχεται σέ σαρκική μίξη. 2. αυτός που δέν επικοινωνεί μέ άλλους , ακοινώνητος, αγροίκος , άγριος . 3.(τό ουδέτερο ως ουσιαστ. ) τό άμικτον = έλλειψη επικοινωνίας , ακοινωνησία .

ra - qa - wa . Η λέξη είναι σύνθετη με πρώτο συνθετικό τη λέξη ράκανα καί ρακάνη , ή= ΕΙΔΟΣ ΕΝΔΥΜΑΤΟΣ .Δευτερο συνθετικό η λέξη -βα. Βά=συντετμ. τύπος της κλητ. βασιλευ. Βας =βασιλεύς.Τό ειδικό ένδυμα , είναι δηλαδή , σαν βασιλική χλαμίδα. Τέτοιου είδους ενδυμα φορούσαν οι ιερείς από την αρχαιοτητα μέχρι σήμερα .

da - na - ma - ro < da-na + ma-ro . da - na > δανάη ,η . = η δάφνη . ma - ro > Μάρων, -ωνος, ο = 1. όνομα ιερέα από τη Θράκη ο οποίος έδωσε κρασί στον Οδυσσέα . 2.(μετωνυμικά) ονομασία ενός είδους δυνατού ΚΡΑΣΙΟΥ. Ετσι η λέξη da-na-ma-ro σημαίνει : ΔΑΦΝΙΤΗΣ ΟΙΝΟΣ.

au - ta - de > Αυθάδης , -ες. 1.υπεροπτικός , αλαζονικός. Αυθαδικός , -ή , -όν = αυτός που έχει αυθάδη , ΑΓΕΡΩΧΟ τρόπο.

ke - ni -za > κενέωσις , η. ποιητ. τύπος. του κένωσις = 1.το ΑΔΕΙΑΣΜΑ 2.(ιατρ.) ελάττωση του αίματος , πενιχρή δίαιτα . 3. (γιά τη σελήνη ) η φθίνουσα.

Κένωμα , το = άδειο αγγείο.

 BΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

1.Εγκυκλοπ.: Πάπυρος-Λαρούς-Μπριτάννικα, Νέα Δομή
2.Λεξικά Αρχαίας Ελληνικής:Ι.Σταματάκου ,Liddell Skott
3.Ι.Πανταζίδου:ΛΕΞΙΚΟΝ ΟΜΗΡΙΚΟΝ
4.Jan de Groot: Ομηρικο Λεξιλόγιο
5.John Chadwick: ΓΡΑΜΜΙΚΗ Β΄
6.J.T.Hooker: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΓΡΑΜΜΙΚΗ Β¨
7.EMILY WERMEULE: ΕΛΛΑΣ- ΕΠΟΧΗ του ΧΑΛΚΟΥ
8.Walter Burkert: ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ
9.SINCLAIR HOOD: Η ΤΕΧΝΗ ΣΤΗΝ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ
10.Treuil-Darcque-Poursat-Touchais: ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΙ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ
11.M.Ruiperez-J.L.Melena: ΟΙ ΜΥΚΗΝΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ
12.R.V.d. A.Desborough: Οι ελληνικοί σκοτεινοί αιώνες
13. Πεπραγμένα του Ε¨ΚΡΗΤΟΛΟΓΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ ΤΟΜΟΣ Α΄
14.ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ & ΤΕΧΝΕΣ τεύχος 55 σελ. 52
15.ΕΚΔΟΤΙΚΗ ΑΘΗΝΩΝ ΑΕ:ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΘΝΟΥΣ
16. ΠΩΛ ΦΩΡ: ΙΕΡΑ ΣΠΗΛΑΙΑ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ
17. ΠΩΛ ΦΩΡ: Η καθημερινή Ζωή στην Κρήτη τη Μινωϊκή Εποχή

Αντώνης Βασιλάκης του Θωμά
Αναγνώστης, μεταφραστής, Πελασγικών, μινωικών γραφών και του Δίσκου της Φαιστού στο κρυφό και φανερό κείμενο. Ρωμαϊκές επιγραφές σε νομίσματα. Επιγραφές Κυπρομινωικής γραφής.
Βλυχιά Κνωσού
Όχι αρχαιολόγος.
(Γράφω όχι αρχαιολόγος, διότι το <<αρχαιολόγος>> καλύπτει μόνο το 1/100 , των γνώσεων που χρειάζονται , για την δουλειά που κάνω, στην ανάγνωση και μετάφραση, των επιγραφών Γραμμικής Α, και κρητικών (ελληνικών) ιερογλυφικών).

 

 
ΑΝΤΩΝΗΣ ΘΩΜ. ΒΑΣΙΛΑΚΗΣ
ΒΛΥΧΙΑ - ΚΝΩΣΟΥ
71500 ΗΡΑΚΛΕΙΟ - ΚΡΗΤΗΣ
ΤΗΛ. 2810 235.509

e-mail: kairatos@kairatos.com.gr

Escati Free Counter
You are Visitor No:

View Counter Stats από 30/11/2000

 

home1.jpg (2786 bytes)

 

 

horizontal rule

Questions or problems regarding this web site should be directed to [kairatos@kairatos.com.gr].
Copyright © 2000-2014[kairatos.com.gr][ANTONIS THOMAS VASILAKIS]. All rights reserved.
Last modified: Δευτέρα, 12 Ιανουαρίου 2015 06:30 μμ.

Για να ακούτε και την μουσική σε όσες σελίδες υπάρχει χρησιμοποιήστε Microsoft  internet explorer

Αν υπάρχει πρόβλημα στη σελίδα ενημερώστε με. kairatos@kairatos.com.gr