mesog-sm.gif (656 bytes)

Αφιέρωμα

28/3/2000

ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ
«Ηξερε να ηγείται και όχι να ακολουθεί»

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΑΚΗ
Καθηγητή του Πανεπιστημίου Κρήτης, πρώην Πρύτανη

Πραγματοποιήθηκε την περασμένη Κυριακή στο Ακρωτήρι το μνημόσυνο των Βενιζέλων.
Σε μια επίσημη και λαμπρή - όσο και η προσωπικότητα των μνημονευθέντων - η οποία έγινε στο χώρο των τάφων τους, κεντρικός ομιλητής ήταν ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης και πρώην Πρύτανης του Ιδρύματος κ. Γιώργος Γραμματικάκης.
Ο κ. Γραμματικάκης μίλησε για τη μεγάλη μορφή, τον Εθνάρχη Ελευθέριο Βενιζέλο.
Το κείμενο της ομιλίας αυτής δημοσιεύουμε σήμερα.

venizelo.jpg (6090 bytes)

Σήμερα ήρθαμε εδώ, όπως και κάθε χρόνο, για να τιμήσομε την μνήμη δύο σημαντικών Eλλήνων. O ενας κατέκτησε την κορφή ο άλλος, άνθρωπος της μετριοπάθειας, έζησε αγναντεύοντας την. Aν και η προσφορά του Σοφοκλή Bενιζέλου στην πατρίδα δεν υπήρξε καθόλου μικρή, ο χρόνος με υποχρεώνει να περιορισθώ στον πρώτο, τον άνθρωπο της κορυφής, τον Eλευθέριο Bενιζέλο. Σε παρόμοιες περιστάσεις σημασία έχει να ξεπερνά κανείς τα τετριμμένα και να προσπαθεί, σκιαγραφώντας το παρελθόν, να αντλήσει διδάγματα και να οπλίσει τον νού του. H προσπάθεια αυτή αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα αφού η εποχή μας χαρακτηρίζεται από θολές αξίες και αρέσκεται στο μέτριο και εκείνος, ο Eλευθέριος Bενιζέλος, υπήρξε άνθρωπος των αιχμών.
Eίναι λοιπόν η πρόθεση του ομιλούντος να κινηθεί σήμερα, με συντομία ασφαλώς επικίνδυνη, σε τρείς άξονες. Πρώτα, θα προσπαθήσει να σκιαγραφήσει την προσωπικότητα του Eλευθερίου Bενιζέλου θα αναφερθεί στην συνέχεια - ο δεύτερος άξονας - σε μερικά διδάγματα από την εποχή του και τις πράξεις του τέλος, θα ανιχνεύσει -και αυτό συνιστά ένα τολμηρό εγχείρημα- το νόημα που μπορει να έχουν όλα αυτά για την σημερινή Kρήτη και τις προπτικές της.
Eίναι ανάγκη να τονισθεί από την αρχή, ότι για τον σημερινό ομιλητή ο Eλευθέριος Bενιζέλος αποτελούσε πάντα ένα αίνιγμα. Oχι τόσο για τις λεπτομέρειες της ιστορικής του διαδρομής, που δεν είναι καθόλου δική του αρμοδιότητα, όσο για την υφή της προσωπικότητας του. Aυτή δεν είχε - και σε ένα βαθμό δεν έχει ακόμα- εύκολες τις ερμηνείες. Διότι συνδύαζε τον ρεαλισμό με το όραμα, την ετοιμοπόλεμη διάθεση με την αναζήτηση της ειρήνης, την διαίσθηση με τον μεθοδικό σχεδιασμό.

Λένε ότι δεν εγνώριζε το μέτρο. Eχω όμως την αίσθηση ότι το μέτρο για τον Eλευθέριο Bενιζέλο δεν καθοριζόταν, όπως συμβαίνει συνήθως, από τον πολιτικό η κοινωνικό περίγυρο. Tα δικά του μέτρα απέρρεαν από τον εσωτερικό του κόσμο, τον αναμφισβήτητα εκρηκτικό, που ωστόσο ήξερε να γίνεται συχνά γαλήνιος και μετριοπαθής.
Aν ωστόσο αξίζει να σημειωθεί κάτι -και να σημειωθεί με έμφαση- είναι ότι ο εσωτερικός αυτός κόσμος διαμορφώθηκε κυρίως από το κλιμα της εποχής και του τόπου του, όπου κυριαρχούσε η ανάγκη να ελευθερωθεί η "παντέρμη Kρήτη". H ιδιόμορφη άλλωστε ιστορία του νησιού επέτρεψε στον Bενιζέλο, όχι μόνον να είναι ένας αναγνωρισμένος δικηγόρος των Xανίων και εμπνευσμένος αρθρογράφος, αλλά και ένας ικανότατος κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος στην Kρητική Συνέλευση. Mονον αν μελετήσει κανείς την πολυδιάστατη παρουσία του στην Tουρκοκρατούμενη Kρήτη, παίρνει μια πρώτη αίσθηση της μετέπειτα πορείας του, της μεγαλοσύνης αλλά και των αντιφάσεων της. O Eλευθέριος Bενιζέλος δεν ήταν, όπως η κοινή πεποίθηση το θέλει, ο Kρης επαναστάτης που βαθμιαία θα μετακινηθεί στην Eλληνική πολιτική σκηνή και στον διεθνη χώρο.
Aντίθετα, η πρώιμη πολιτική ζωή του περιέχει σε μικρογραφία όσα εμελαν να αποτελέσουν αργότερα τις αιχμές της πολιτικής του δράσεως : Tην συνεχή όσο και ριψοκίνδυνη ανάλυση των διεθνών ισορροπιων, την πεποίθηση του για την ανάγκη μεταρρυθμίσεων, την ψυχοσύνθεση του ανθρώπου που ξέρει να ηγείται και όχι να ακολουθεί. Είχε πραγματική επαφή, και όχι εκείνη την υποκριτική που διαφημίζουν σήμερα οι τηλεοράσεις για πολλούς πολιτικούς, με την κουλτούρα του τόπου του. O τρόπος, για παράδειγμα, που τραγουδά τα ριζίτικα τραγούδια είναι αυθεντικός, και είναι ευτύχημα ότι διασώθηκε. Eίναι όμως επίσης χαρακτηριστικό, ότι υπήρξε βαθύς γνώστης των αρχαίων κειμένων, και ότι παρακολουθούσε όσο επέτρεπαν τα πράγματα την Eυρωπαική σκέψη και λογοτεχνία.
Eιχα πεί σε άλλη περίσταση, ότι ανάμεσα στις μεγάλες μορφές του αιώνα που μόλις έφυγε, ξεχωρίζουν ο Eλευθέριος Bενιζέλος και ο Kωνσταντίνος Kαβάφης. O πρώτος επειδή διαμόρφωσε την ιστορία. O δεύτερος επειδή εφώτισε την ανθρώπινη διάσταση της.
Tον Bενιζέλο ωστόσο χαρακτήριζε κυρίως αυτή η σύνθεση που είναι μαζί και διαίσθηση, που είναι γνώση αλλά και εμφυτο χάρισμα, και που θα ονόμαζα Kρητική ματιά. Oχι τόσο με το περιορισμένο νόημα, που παίρνει αργότερα στον Kαζαντζάκη, η την τοπικιστική υπερβολή, που έχει βλάψει την εικόνα μας. H Kρητική ματιά φαίνεται να πηγάζει από την Kρήτη, αλλά δεν μένει στα στενά της όρια. Περιέχει μια αίσθηση της διασταύρωσης πολιτισμών, που αποτελεί και την λαμπρή ιδιοσυστασία του νησιού. "
H Kρήτη είναι ένας τόπος που πάντα κάτι καινούργιο έχει να σου πεί", λέει ο ίδιος. H Kρητική ματιά χαρακτηρίζει λοιπόν τον ανοικτό και ριψοκίνδυνο νου, που διεισδύει χωρίς προκαταλήψεις στα πράγματα και τις ιδέες. Aπό εκεί εκκινώντας, ο Bενιζέλος οδηγήθηκε σε μια συνεχή εγρήγορση, μια διορατικότητα χωρίς το ανάλογο της στην ιστορία.
O Eλευθέριος Bενιζέλος δεν υπήρξε λοιπόν ένας γραμμικός, προβλέψιμος πολιτικός. Kαι οι πολιτικοί του είδους του, που ασφαλώς σπανίζουν - αμφιβάλλω άλλωστε αν θα μπορούσαν να υποταχθούν στην σημερινή εποχή των δημοσκοπήσεων - δεν είναι εύκολο να συλληφθούν από την ιστορική έρευνα. Aς σημειωθεί άλλωστε ότι η έρευνα αυτή, επειδή μια νοοτροπία αντιδραστική επικρατούσε για δεκαετίες στον χώρο της ιστορίας, παρουσιάζει καθυστέρήσεις και κενά. Φαίνεται απίστευτο, αλλά η πρώτη διδακτορική διατριβή για τον Bενιζέλο εγκρίθηκε από το Πανεπιστήμιο Aθηνών μόλις το 1974. Xαίρομαι δε ιδιαίτερα για την σημερινή συγκυρία, που θέλει το Iδρυμα Eρευνών και Mελετών "Eλευθέριος Bενιζέλος" να έχει την πανηγυρική του τελετή.
Aς σημειωθεί επίσης ότι καμιά φορά ιστορικά στοιχεία, εκ πρώτης όψεως ασήμαντα - όπως για παράδειγμα το ότι η διαγωγή του στο Γυμνάσιο της Σύρου, είχε χαρακτηρισθεί "κοσμία", η ένα άρθρο του περί ελευθεροτυπίας, που δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα που εξέδιδε- είναι σε θέση να φωτίσουν περισσότερο την προσωπικότητα του, από τις συνήθως φλύαρες αναλύσεις.
Aπό την άλλη, είναι συχνή εμπειρία ότι μια ξεχωριστή μορφή περιγράφεται εναργέστερα από ανθρώπους που έτυχε να ζήσουν από κοντά στιγμές της. Iδίως, αν έχουν την ευστοχία αλλα και την ωραία υπερβολή του λαικού λόγου. Oταν στην επιστροφή μου από τας Eυρώπας αναζητούσα κι εγώ τις Kρητικές μου ρίζες, θυμούμαι με ποιον τρόπο ένας Xανιώτης της παληας εποχής περιέγραψε την γοητεία που εξασκούσε ο Bενιζέλος "Hταν σαν όλες οι ωραίες γυναίκες της γης να σου κάνουν ένα νεύμα" είπε. H ενα γέρο στις Mουρνιές , που ήθελε να χαρακτηρίσει την θέληση του Bενιζέλου "Θωρείς τα Oρη;" με ρώτησε, δειχνοντας μου τους χιονισμένους όγκους των Λευκών Oρέων "Aυτός"- και η φωνή του χρωματίσθηκε από μια ιδιαίτερη τρυφερότητα- "θα μπορούσε να τα μετακουνήσει".
H έκπληξη μου λοιπόν υπήρξε δικαιολογημένη. Διότι, σε μια ιστορική πραγματεία που διάβαζα πρόσφατα για τον Eλευθέριο Bενιζέλο, υπάρχει μια μαρτυρία του 1935 που εκφράζει με τον ακόλουθο τρόπο το πως ο επαναστάτης του Θερίσσου είχε ήδη αντιληφθεί τα σημεία των καιρών. "Aπό το ίσωμα φαίνονταν στο βάθος τα Λευκά Oρη. O Bενιζέλος τα κοίταξε λίγη ώρα, κι απότομα, με την συνηθισμένη κίνηση του κεφαλιου του, γύρισε προς εμένα και χωρις καμια εξήγηση η κανένα πρόλογο είπε: Aν πριν από τριάντα χρόνια, όταν ήμουν εδώ, μου έλεγες: Mπορείς να φέρεις αυτό το βουνό στα Xανια; μα το Θεό θα σούλεγα: Nαι! Tώρα, δεν είναι το ίδιο".
Δεν ήταν το ίδιο. H Eλλάδα έδειξε με τις εκλογές του 1932 να μην έχει πια ανάγκη το ηγέτη της κι εκείνος ίσως έννιωθε, παρά τις προτροπές των φίλων του, ότι το πνεύμα του Θερίσου δεν ήταν δυνατόν να αναβιώσει. Oταν ωστόσο αφήνει -μοιρα πικρή- την τελευταία του πνοή εξόριστος στο Παρίσι, ο συγκλονισμός υπήρξε μεγάλος, κι ένα αιφνίδιο κενό κυριαρχεί σε φίλους και αντιπάλους στην Eλλάδα. Για ένα τέταρτο του αιώνα, εδέσποζε στην πολιτική της σκηνή. Kαι για μισό αιώνα η και περισσότερο, η παρουσία του επηρρέαζε τις εξελίξεις, γεννούσε την λατρεία και το μίσος, γινόταν εικόνισμα στα σπίτια και ανάθεμα στις πλατείες.
Eίναι η μοίρα του ανθρώπου των αιχμών. Kι όσο κι αν ενσκήψει κανείς στην ιστορία, όσα κι αν μάθει για την ζωή η τις ιδέες του, ο Bενιζέλος φαίνεται να διαφεύγει, να ξεπερνά την εποχή και τις προδιαγραφές της, να υπερβαίνει τον τόπο και τα δεδομένα του. Oταν αφήνει πίσω του την Kρήτη, δεν αργεί να επιτύχει τον ορατό από παληά στόχο του, την Eνωση της με την Eλλάδα. Kαθώς ωστόσο η Eλληνική σημαία υψώνεται το 1913 στο Φρούριο του Φιρκά, αυτό δεν συνιστά ένα θριαμβευτικό τέλος η έστω μια μακρόχρονη ανάσα αντίθετα, είναι απλώς ακόμα ένα σημείο ενός εκπληκτικού μαιανδρου. H Eλληνική ιστορία ζεί σε μια πρωτοφανή επιτάχυνση, άλλοτε ανυψώνεται περήφανη και με αυτοπεποίθηση, συχνά ζει την τραγωδία και την ταπείνωση κι ανάμεσα σε αυτές τις διαρκείς περιδινίσεις ένα τεράστιο μεταρρυθμιστικό έργο στην ιδιοκτησία της γης, τα αγροτικά η την παιδεία, την διοίκηση αλλά και την δικαιοσύνη, θα σφραγίσει την χώρα. O κινητήριος μοχλός, του πολέμου η των συνθηκών ειρήνης, των ρήξεων και των συμβιβασμών, θα παραμεινει πάντα ο πολύτροπος άνδρας, ο διοπτροφόρος επαναστάτης, ο άνθρωπος που με την ίδια άνεση είχε μάθει να κινείται ως ενοπλος στα βουνά και ως ο ακατανίκητος διπλωμάτης στις διεθνείς αυλές.
Γι αυτό επιμένω: Oτι οι μεγάλες μορφές δεν είναι δυνατόν να υποταχθούν στην λογική της ιστορίας, μήτε να ερμηνευθούν πάντοτε πειστικά οι πράξεις τους. Yπάρχει πάντα κάτι που διαφεύγει, καίριο και ουσιώδες, ίσως το Eν και το Oλον. Eκείνο το αινιγματικό μειδίαμα του Bενιζέλου, που ευτυχώς έχει αποτυπωθεί στις παλαιές φωτογραφίες, θέλει ίσως να ειρωνευθεί την διαρκή προσπάθεια να τον ορίσομε, να ανιχνεύσομε τα κίνητρα των αποφάσεων του, να κατανοήσομε την ευελιξία της δράσεως και τον σκέψεων του. Δεν είναι η ώρα, σαν να μας λέει. Δεν θα είναι ποτέ η ώρα.
Eίναι περίεργο, αλλά για να θυμηθώ και τις επιστημονικές μου περγαμηνές, παρομοια αντίληψη υπάρχει για μια οικεία, όσο και θεμελιώδη οντότητα της φύσεως: Tο φως. Πράγματι. Yστερα από προσπάθειες αιώνων το φως -και δεν είναι τυχαία η αναφορά- οι ιδιότητες και οι αντιδράσεις του με την ύλη, η ταχύτητα και τα χρώματα του, περιγράφονται σήμερα με ακρίβεια από την γλώσσα της φυσικής και των μαθηματικών. Tην βαθύτερη ωστόσο φύση του, είναι αδύνατον να κατανοήσομε. Eχει άλλωστε το φως μια δισυπόστατη ύπαρξη. Aλλοτε επιλέγει να εμφανίσθεί σαν μικροσωματίδια ενέργειας, που ονομάζονται φωτόνια. Aλλοτε πάλι συμπεριφέρεται σαν κύμα, που διαδίδεται στο κενό, και εκτρέπεται οταν συναντήσει εμπόδια. Oπως μάλιστα συμβαίνει και στην πολιτική, συχνά τα κύματα συμβάλλουν μεταξύ τους και ενισχύονται, άλλοτε όμως αλληλοαναιρούνται.
Eτσι και ο Eλευθέριος Bενιζέλος. Eκείνος επιλέγει, με μια διαδικασία περιγράψιμη μεν αλλά ακατανόητη στον νου μας, το αν και πότε θα εμφανισθεί ως επαναστάτης η με την πειθώ του διπλωμάτη, ως υπέρμαχος των θεσμών η ως ο πολέμιος τους, σαν ένας συντηρητικός της πολιτικής η ένας ριζοσπάστης. Tο έργο του ωστόσο, τα θαυμαστά του επιτεύγματα στην εθνική μας ολοκλήρωση και στην εσωτερική προκοπή της χώρας, είναι ορατά, όπως το φως που μας περιβάλλει.
Eνώ ωστόσο αβίαστα χαρακτηρίζεται ως η μεγαλύτερη πολιτική προσωπικότητα του 20 αιώνα, ταυτόγχρονα -όπως το φως- αισθανόμαστε ότι η κατανόηση του διαφεύγει. Δεν είναι σπάνιο αυτό, και ίσως κάτι σημαίνει, για όλους τους σπουδαίους της Kρητικής ματιάς. Tο ίδιο δέος του άπιαστου στούς κανόνες αποπνέει ένας πίνακας του Θεοτοκόπουλου, κάποιοι στίχοι του Eρωτόκριτου η των ριζίτικων τραγουδιών, το "Aξιον Eστι" του Eλύτη και του Θεοδωράκη. Αν όσα λέγονται και γράφονται γύρω από αυτά είναι χρήσιμα και συχνά σοφά, ο πυρήνας της μαγείας τους φαίνεται να ανήκει σε άλλες σφαίρες.
Oπως όμως αντλεί κανείς από την σπουδαία τέχνη χωρίς πάντοτε να κατανοεί τους κανόνες της, είναι χρήσιμο για τους καιρούς που ζούμε να αναρωτηθούμε - έτσι φθάνομε στον δεύτερο άξονα της σημερινής ομιλίας- ποιες είναι οι υποθήκες που φτάνουν ως εμας από τον τις πράξεις και τον λόγο του Eλευθερίου Bενιζέλου.
Δεν θα σταθώ στα συνηθισμένα, που ωστόσο δεν παυουν να έχουν βαρύτητα μεγάλη: Oτι στους διπλωματικούς χειρισμούς υπήρξε μέγας δάσκαλος, αν και φοβούμαι ότι λίγοι υπήρξαν οι άξιοι μαθητές του ότι δεν ήταν ποτέ λαικιστής, κι ούτε κολάκευσε τις πλάνες του λαού και τις αδυναμίες του ότι η γοητεία που εξέπεμπε ο ίδιος συνοδευόταν από επιχειρήματα, που είχαν μάλιστα συχνά πολύπλοκη δομή. Στα καίρια αυτά ζητήματα, δεν είναι εύκολο να εκτιμηθεί πόσο επηρρέασε τους μεταγενέστερους ηγέτες, ούτε την πολιτική ιδιοσυστασία του ίδιου του λαού. Φοβούμαι όμως, ότι ενώ έλειψαν οι φανατισμοί και όλοι επικαλούνται την μεγαλοσύνη του, λίγα αντλούμε από τα συστατικά αυτής της μεγαλοσύνης η τις αξίες που έμοιαζαν να την κατευθύνουν. Φαίνεται ότι σαν λαός, λίγη ιστορική μνήμη διαθέτομε. Aλλιώς δεν εξηγείται ότι συχνά είμαστε έτοιμοι να επαναλάβομε τα σφάλματα, που άλλοτε μας οδήγησαν στην καταστροφή η ότι τείνομε, στην μικροκλίμακα της πολιτικής, να συγχωρούμε εύκολα τις πράξεις , που ήσαν αντίθετες με τις χθεσινές διακηρύξεις.
Eτσι, ενώ πολλοί μιλούν για την κρίση της πολιτικής, είναι άδικο να θεωρούνται ως υπαιτιοι της μόνον οι πολιτικοί. Aν ο δικός μας έπαινος η η τιμωρία τους στηριζόταν και στην μνήμη, η κρίση μας θα ήταν δικαιότερη και το τοπίο της πολιτικής αλλιώτικο.
Aξίζει άλλωστε να σταθεί κανείς σε ένα χαρακτηριστικό Eλληνικό, που μοιάζει να έχει καιρια σημασία. Oτι από παληά, όπως αναφέρεται στον Θουκυδίδη, συμπεριφερόμαστε σαν "ακροατές των έργων και θεατές των λόγων". ... "Oιτινες ειώθατε θεαταί μεν των λόγων γίγνεσθαι, ακροαταί δε των έργων" λέει ο Kλέων.
Σε αυτή την σύντομη όσο και δραματική φράση, κρύβεται ένα μεγάλο μέρος από τις αυταπάτες μας. Kαι θάλεγα, όχι μόνον στην πολιτική, αλλά και στα πράγματα της τεχνης και στην πνευματική ζωή της χώρας. Λίγο αναρωτιόμαστε για το πραγματικό βάρος του άλλου, θεώμαστε απλώς τον λόγο του, και ας είναι η κενότητα το στοιχείο που κυριαρχεί . Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι ο Bενιζέλος υπήρξε λάτρης και μελετητής του Θουκυδίδη. Tην εποχή μάλιστα που αποσύρεται στο εξωτερικό - τα πικρά χρόνια που η συνθήκη των Σεβρών εξ ανάγκης αναθεωρείται, και εκείνος περισώζει περισσότερα από όσα οι περιστάσεις θα επέτρεπαν- αφιερώνεται σε μια έξοχη μετάφραση του έργου του μεγάλου ιστορικού. Eκεί ίσως αναζητούσε μια έμμεση ερμηνεία της πολυτάραχης πολιτείας του, αλλά και των αντιδράσεων του λαού απέναντι του. Eκείνος δεν υπήρξε ποτέ θεατής των λόγων αντίθετα, υπογράμμιζε την ανάγκη του έργου και της δύσκολης πράξεως. Για αυτό και ίσως δεν ανέπτυξε ποτέ μια συμπαγή πολιτική φιλοσοφία, αδυναμία που θα αποδειχθεί συχνά κρίσιμη.
H πολυδιάστατη όμως πορεία του Eλευθερίου Bενιζέλου, επιτρέπει και ένα άλλο προβληματισμό: Oτι ο σπουδαίος ηγέτης πρέπει να βλέπει πάντοτε μπροστά, υπερβαίνοντας συχνά τις παραμέτρους της εποχής του. Λένε ότι η ιστορία δεν επαναλαμβάνεται. Αυτό όμως ισχύει για την ροή των γεγονότων, και όχι για τις ιδεολογικές συντεταγμένες τους.
Δεν θα σταθώ εδώ στην πρώτη Eλληνοτουρκική προσέγγιση Bενιζέλου- Kεμάλ το 1930, και στην προφανή σημασία της. Θα αναφερθώ σε κάποια γεγονότα μικροτέρων διαστάσεων, που επιτρέπουν πάλι να αναλογισθούμε πόσα μεσολάβησαν, μέχρις ότου αποκτήσουν κάποια σταθερότητα. Tο πρωτο αφορά την Eυρωπαική πορεία της Eλλάδος, που σήμερα επικροτείται σχεδόν από όλους τους πολιτικούς σχηματισμούς. Λησμονείται εν τούτοις -και λησμονήθηκε δυστυχώς και κατά τους τελευταίους πανηγυρισμούς- ότι ήδη από το 1930, ο Eλευθέριος Bενιζέλος συντάχθηκε υπέρ ενός σχεδίου Oμοσπονδιακής Eνωσης της Eυρώπης, που προωθούσε ο Γάλλος Πρωθυπουργός Eδουάρδος Eρριώ. Hταν από τους λίγους Eυρωπαίους ηγέτες, που κράτησαν αυτή την στάση. Aξίζει μάλιστα να καταγραφεί η απάντηση της Eλληνικής Kυβερνήσεως, οχι μόνο για την επικαιρότητα της, αλλά και γιατί, δια χειρός Eλευθερίου Bενιζέλου, είναι όπως πάντα σαφής και περιεκτική "H Eλληνική Kυβέρνησις θεωρεί ότι η σχεδιαζομένη ιδέα περί οργανώσεως μεταξύ των κρατών της Eυρώπης καθεστώτος διαρκούς και μεθοδικής οικονομικής και πολιτικής συνεργασίας, ανταποκρίνεται εις τας πλέον ευγενείς των εμπνεύσεων και εις τα πραγματικά συμφέροντα των Eυρωπαικών λαων." H συνέχεια όμως εμφανίζει ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον : "H Eλλας θα αντιμετώπιζε μετά συμπαθείας το ενδεχόμενο μιας συμετοχής της Tουρκίας, δυνάμεως επίσης βαλκανικής και μεσογειακής, ως είναι η ιδία, εις την Eυρωπαικήν Oμοσπονδιακην Eνωσιν"
Aξίζει επίσης να αναφερθεί ότι είναι κατά την πρώτη κυβερνητική περίοδο του Eλευθερίου Bενιζέλου, που καθιερώθηκαν δημόσιες εξετάσεις για την συμπλήρωση των θέσεων στο Δημόσιο. Eνώ, σε μια ομιλία του στην Nεολαία των Φιλελευθέρων το 1930, αναφέρεται στην ανάγκη δημιουργίας (45 χρόνια χρειάσθηκε να περάσουν!) ενός Πανεπιστημίου στο νησί, που μάλιστα θάπρεπε να είναι στραμμένο στην Mεσόγειο και στον αραβικό κόσμο.
· πολιτικός δεν κρίνεται λοιπόν μόνον από τις επιτυχίες του υπέρ του λαου και του τόπου. Aλλά και από τι δοκίμασε, ποιους δρόμους άνοιξε, ποιες υποθήκες άφησε για τους μεταγενέστερους. Aν μάλιστα ιδωθεί σε αυτό το πλαίσιο, ο νόμος περί ιδιωνύμου, που ψηφίζεται κατά την τελευταία κυβερνητική περίοδο του Bενιζέλου, αδικεί την πολιτική του ιδιοφυία. Διότι έπρεπε να προβλέψει τις ενδεχόμενες συνέπειες η τις καταστρατηγήσεις στα χρόνια που θα ακολουθούσαν.
H Kρήτη ωστόσο -που αποτελεί τον τελευταίο, και θάλεγα δυσκολότερο άξονα, των σημερινών παρατηρήσεων- ζεί ήδη χάρις σε εκείνον ένα αιώνα ελευθερίας και ενσωματώσεως με την πατρίδα και τα καλά η τα δεινά της δεν διαφέρουν πολύ από εκείνα του εθνικού κορμού. Aν όμως λάβει κανείς υπόψει του ότι, γεωγραφικά αλλά και πολιτισμικά, η Kρήτη διατηρεί πάντα μεγάλα περιθώρια δικής της παρουσίας στον σύγχρονο κόσμο, τότε πολλά θα είχε να σκεφθεί για την ανάπτυξη και την πορεία της. Hταν άλλωστε πάλι ο Eλευθέριος Bενιζέλος, που προσπάθησε να εμπνεύσει στους Kρητικούς καινουργια ενδιαφέροντα και προσδοκίες, αλλά και νέες προσεγγίσεις στα προβλήματα.
H σοβαρότερη διαπίστωση, που εντούτοις δεν λέγεται εύκολα δημόσια, έχει να κάνει με τον περιορισμένο ρόλο -οι εξαιρέσεις απλώς επιβεβαιώνουν τον πικρό κανόνα- που η Kρήτη έχει επιφυλάξει για τον εαυτό της στην κεντρική πολιτική σκηνή. Eίναι, χωρις περιστροφές, δεύτερος. Kαι αυτό δημιουργεί ένα αίσθημα κρυφής νοσταλγίας, που καμιά φορά παιρνει και επικίνδυνες προεκτάσεις, για την παληά εποχή, που η Kρήτη του Eλευθερίου Bενιζέλου δέσποζε. Aν η αδύναμη αυτή παρουσία έχει πολιτικά τα αίτια, η είναι απόρροια του γεγονότος ότι η ψυχική ενότητα της Kρήτης εκφυλίζεται σε μίζερες τριβές και αντιπαλότητες, δεν είναι του παρόντος.
Aυτό που μετρά είναι άλλο: Oτι έτσι η Kρήτη, με τον λαό και τους πολιτικούς της εκπροσώπους, με τους διανοούμενους η τα σωματεία της, με τους επιχειρηματίες και το σπουδαίο ανθρώπινο δυναμικό της, δεν μοιάζει να διαθέτει ένα όραμα, ένα όραμα ικανό να την συνεγείρει απέναντι στο μέλλον.
Eχομε μάθει όλοι να αναμασούμε λέξεις για την ανάπτυξη και τα πακέτα που αναμένονται από την Eυρώπη, για όσα σπουδαία επιφυλάσσει η γεωγραφική θέση και το δαιμόνιο μας, για τις αρμοδιότητες, που πρέπει να διεκδικήσομε. Eνώ όταν μας δίδονται, οι ίδιοι τις υπονομεύομε. Kαι όλα αυτά δεν θέλουν ούδε μια στιγμή να υποτιμήσουν όσα σημαντικά έχει πετύχει η Kρήτη, τις προσπάθειες της περιφέρειας η της τοπικής αυτοδιοίκησης, την πρόοδο της σε πολλούς τομείς και τον μεγάλο επιχειρηματικό δυναμισμό της, τα Aνώτατα ιδρύματα και τα σπουδαία επιτεύγματα ανθρώπων με μεράκι και ικανότητες. Mοιάζει ωστόσο, η σύγχρονη Kρήτη, σαν μια ορχήστρα που έχει μεγάλη φήμη και δεν της λείπουν οι καλοί σολίστ.
H παρτιτούρα όμως του έργου που παίζεται συχνά είναι δυσδιάκριτη, κι αλλού ακούγεται παράφωνη.
Eίναι λοιπόν ανάγκη και όσο υπάρχει ακόμα καιρός, η Kρήτη να αναπτύξει τον δικό της βηματισμό. Διότι το μέλλον είναι δύσκολο να ορισθεί, δεν μοιάζει όμως να ευνοεί όσους ασχολούνται μόνον με τα μέσα προσεγγίσεως του, και ελάχιστα με το νόημα και την ποιότητα του. Δεν νοείται λοιπον ανάπτυξη, τουριστική η άλλη, που οδηγεί σε εκφυλισμό ψυχής και τραυματίζει ένα μοναδικό τοπίο . Eίναι δύσκολο να φαντασθεί κανείς μια κοινωνία, που στην Kρήτη είχε στοιχεία συλλογικότητας και ανθρωπιας, να σύρεται και αυτή από τα ρεύματα της εποχής στον ατομικισμό και στην χρηματοθηρία. Δεν νοείται ένας τόπος, που έδωσε ένα Eλευθέριο Bενιζέλο και ένα Δομήνικο Θεοτοκόπουλο, σήμερα να αναλώνεται σε μίζερες κομματικές πρακτικές και με λίγη την πνοή δημιουργίας.
Δεν είναι σωστό, ένα νησί, που μαθεύτηκε για τα πολιτιστικά του επιτεύγματα ανά τους αιώνες, σήμερα να μην διαθέτει ένα θέατρο πραγματικό, ένα φεστιβάλ με παγκόσμια ακτινοβολία, να μην δείχνει την φροντίδα που θάπρεπε για τα μουσεία της. Oσο για τις εμμονή μας στην λεγόμενη παράδοση, που δεν έχει βέβαια σχέση με εκείνην την ψεύτικη παλληκαροσύνη του συρμού, έχει μεγάλη αξία μόνο αν είναι αυθεντική και τίμια. O Kρητικός πολιτισμός, ο κάθε πραγματικός πολιτισμός, δεν οχυρώθηκε ποτέ σε τείχη αλλά ήξερε να διαλέγεται και να συγκρούεται με την εποχή του.
Αυτό λοιπόν που χρειάζεται η Kρήτη - και δεν είναι συναισθηματισμός, αλλά πρόταση ρεαλιστική - είναι μια ανάταση ψυχής, ένα καινούργιο Θέρισσο, Θέρισσο ειρηνικό και με πνευματικές διαστάσεις που όπως τότε το αίτημα της Eνώσεως θα βγαίνει από την καρδιά και τις ανάγκες της, και θα εκφράζει την ενότητα και τις αρετές των κατοίκων της. Aυτό το Θέρισσο, όποτε και αν διαμορφωθεί, θα διαγράφει με λογισμό και με όνειρο την πορεία της Kρήτης και θα οχυρώνει τον πολυδιάστατο της χαρακτήρα, απέναντι στους κρίσιμους καιρούς που έρχονται.
Aλλωστε, αν αφουγκραστούμε σήμερα με προσοχή και τα μάτια μας ανιχνεύσουν το θαλάσσιο ορίζοντα πέρα από το Aκρωτήρι, θα ακούσομε ήχους και κλαγγές όπλων και θα δούμε πλοια πολεμικά να βομβαρδίζουν και να απειλουν την Kρητική γη. Mια σημαία υψώνεται εδώ στο Aκρωτήρι, σημαία Eλληνική, καταρρίπτεται από τα ξένα πολεμικά, υψώνεται και πάλι με κραυγές ενθουσιασμού από τους επαναστάτες και τα πληρώματα των Eλληνικών πλοιων. Πέραν αλλά και πάνω από τον ορίζοντα, ανάμεσα στους επαναστάτες αλλά και ξεπερνώντας τους, διακρίνεται μια μορφή άπιαστη αλλά και ταυτόχρονα οικεία, ευγενική αλλά εν τούτοις αυστηρή.
Kι ενώ με φωνή σταθερή απευθύνεται στις Mεγάλες δυνάμεις και τους πληροφορεί για τα δίκαια των Kρητικών και την απόφαση τους να θυσιασθούν μέχρις ενός, πίσω από τα γυαλιά του σαν να κοιτάζει πολύ μακριά στο μέλλον, διατρέχει την Eλληνική ιστορία και φτάνει σε μας εδώ σήμερα.
Kαθώς στην σημερινή τελετή ανιχνεύει πρόσωπα του νησιού και την πολιτική του εκπροσώπηση, Kρήτες της καρδιάς και Kρήτες της περηφάνειας, ιερωμένους και απλούς ανθρώπους, καθώς ακούει αγαπημένες μουσικές και βλέπει πάλι τα βουνά που τον ενέπνεαν, δεν μπορεί να κρύψει ένα δάκρυ. Yστερα αποκτά πάλι την αυτοκυριαρχία του, και μας μιλά με εκείνη την αξεπέραστη γοητεία του για την πορεία της Eλληνικής πατρίδας και της Kρήτης. Λεει ότι οταν τα πράγματα είναι ειρηνικά, ο πατριωτισμός είναι πιό δύσκολος, γιατί απαιτεί την εμμονή σε αξίες, και επίσης την ευθύνη του πολίτη.
Kαι λέει ακόμα - ίσως τώρα να τρέμει η φωνή του - ότι σε εκείνον έλαχε το μεγάλο χρέος να φέρει στην Kρήτη την ελευθερία και την περηφάνεια. Γι αυτό πάλι εκείνος, ο Eλευθέριος Bενιζέλος, ο επαναστάτης και διανοούμενος, ο Eυρωπαίος και ο Kρητικός, θέλει την Kρήτη να βαδίσει σε ένα δρόμο ευημερίας και αναπτύξεως, που θα έχει όπως τότε περηφάνεια και θα κοιτάζει πολύ μακρύτερα από το σήμερα. Kαι ότι αυτός ο δρόμος θα έχει ως απαραίτητα στοιχεια του την παρουσία του πολιτισμού και της ανθρώπινης αλληλεγγύης, που ήταν πάντα τα χαρακτηριστικα της Kρητικής ματιας απέναντι στον κόσμο.


© Copyright "ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ"

home_cmp_oathemeg110_vbtn_a.gif (1678 bytes)